Følg med i Trump Time

Linkedin “låner” Facebooks nyheds idé

De store sociale medier lader sig inspirere stærkt af hinanden. I hvert fald kopierer de hinanden mere åbenlyst end nogensinde før, når nye funktioner og features dukker op i det ene sociale medie, som man kender fra et andet.

Måske er det også svært at finde på noget helt nyt selv. Så er det nemmere og bedre at låne ideer, der har vist sig at være en succes hos en konkurrent.

På det seneste har det primært været Facebook gruppen, som er blevet beskyldt for at kopiere smarte Snapchat funktioner til Messenger, Instagram og Whatsapp.

LinkedIn kan dog også godt – det der med at lade sig inspirere af andre.

I hvert fald minder LinkedIns nye Trending Storylines ganske meget om Facebooks måde at udvælge og præsentere nyheder på til sine brugere.

Trending Storylines viser LinkedIn brugeren historier, der udvikler sig i det sociale medie og ude i verden.

Med andre ord kan man hurtigere end før finde og se emner, som ens netværk på LinkedIn taler meget om – og som man måske selv har misset i sin daglige travlhed.

Trending Storylines tilbyder en kort opsummering af det skete – sammen med links til de mest populære LinkedIn opslag om emnet – skrevet af det sociale medies ”top influencers”, af ens kontakter på LinkedIn og af aviser og andre medier, der leverer indhold til LinkedIn.

Emnerne vælger LinkedIn ud fra de ting, det sociale medie ved om dig – plus den færden, du har vist i det sociale medie.

Bare fordi man officielt har tilkendegivet bestemte interesser over for Linkedin, kan man jo godt søge på helt andre ting, når man er på besøg i det sociale medie for professionelle.

Alle de ting tager den nye Trending Storylines funktion med i sin beslutning om, hvad LinkedIn brugeren skal præsenteres for af aktuelle historier og nyheder.

Trending Storylines skal ikke erstatte LinkedIns nuværende nyhedsstrøm, men snarere supplere den med en slags digital spiseseddel. Og den fungerer både i Linkedins mobile app og i programmet på pc og Mac.

Det bliver spændende at se, om LinkedIn kan undgå den kritik, som Facebook modtog, da verdens største sociale medie indførte samme nyhedsvalg med flere forskellige kilder vist på samme tid.

Desuden render LinkedIn jo også ind i risikoen for falske nyheder, som konkurrenter som Twitter og Facebook har haft store problemer med i de senere måneder.

Omvendt ser LinkedIn den nye Trending Storylines som et tilbud om at få hurtigere og bedre adgang til relevante nyheder.

Relevansen vil LinkedIn øge ved at tilbyde direkte links til en sektion, hvor man finder mere om de personer, der nævnes i Trending historierne.

På billederne vises Trending Storylines vise historier om Snapchats nylige børs-introduktion, men man kunne også sagtens forestille sig en mere dansk vinkel – f.eks. om Danfoss adm. direktør Niels B. Christiansen, der lige har sagt op.

Trending funktionen ville så – i hvert fald i teorien – vise indlæg ise indlæg om ham, om Danfoss, hans afløser, Danfoss ejerskab og produkter, journalister og medier der har dækket nyheden, headhuntere der jagede ham til et nyt job kapitalselskaber der har investeret i Danfoss osv.

Trending Storylines begyndte at blive rullet ud i USA i går. Internationale versioner til f.eks. Linkedins danske brugere kommer ”snart”….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Følg med i Trump Time