Lexus kører AI vejen med IBM Watson

Linkedin bliver sjovere at bruge

Microsoft-ejede LinkedIn er ikke ligefrem kendt for at være først på beatet, når det gælder spændende nye features. På dét punkt er rivaler som Facebook som regel langt hurtigere.

Det gælder også for introduktionen af en Stories funktion, som stort set alle andre sociale medier for længst har kopieret og ”tyvstjålet” fra Snapchat. Stories ideen har i dag større udbredelse hos Instagram, Facebook, Twitter og WhatsApp end hos Snappen selv.

LinkedIns Stories bliver i øjeblikket test-kørt hos et større antal amerikanske studerende og gymnasie elever. Når funktionen bredes ud til hele verden senere, vil det også være unge mennesker i den målgruppe, som skal lokkes ved hjælp af ”Student Voices”. LinkedIns navn for Stories.

”Student Voices” gør det muligt at poste korte videoer – ikke fotos – til Linkedin, som andre brugere så kan kigge på og måske more sig over. Videoerne ligger kun fremme på brugerens “nyhedsstrøm” i syv dage, men slettes ikke helt som hos Snapchat.

Interesserede vil fortsat kunne finde videoerne ved at besøge LinkedIn brugerens profil og kigge under afsnittet ”Nylige aktiviteter” / ”Recent Activity”).

LinkedIn vil dog ikke bare kopiere Snapchat direkte. Det sociale medie opfordrer nemlig sine medlemmer til at bruge den nye video feature til at fortælle noget godt og spændende om sig selv. Med andre ord skal “Student Voices” kunne bruges til at finde jobs og nye arbejdsgivere. Ikke kun til tant og fjas som på Snapchat.

LinkedIn er også på vej med en ny Event funktion, hvor man frit kan oprette eller deltage i begivenheder, invitere kontakter, chatte med andre deltagere – og holde kontakt online, efter at eventet er slut.

LinkedIn ser sin variant af Stories som et professionelt værktøj, der især kan hjælpe unge med at få et godt arbejde. De kan præsentere sig selv ”live”. Det virker autentisk – og gør man det rigtigt – kan man få fortalt både om sig selv, sine kvalifikationer, hobbies og interesser.

Meget tyder på, at Linkedin har set helt rigtigt med den nye feature. Målgruppen elsker i forvejen deres smartphones og er vant til at optage små videoer af ting, de oplever. For mange er Stories en vigtig genvej til at skabe et virtuelt fællesskab.

Linkedin vil ikke fortælle, om – og hvornår – ”Student Voices”  – bliver rullet ud til resten af verden inklusive det sociale medies mange danske brugere.

Sandsynligvis vil LinkedIn være lidt forsigtig og afprøve funktionen meget grundigt. Andre tidligere kopier af andres ideer har nemlig ikke været en succes for LinkedIn. Det gælder f.eks LinkedIns version af Skypes Highlights, som hurtigt blev slettet igen….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lexus kører AI vejen med IBM Watson