Europæere elsker burgers

Læg dit CV på Facebook

Facebook har ved flere lejligheder erklæret, at man vil lægge flere professionelt rettede funktioner og features ind i verdens mest populære sociale medie.

Det mest åbenlyse eksempel er Facebooks særlige Workplace udgave. Den gør det muligt for en virksomhed eller en organisation at bruge det sociale medies værktøjer, som alle medarbejdere kendere, til en afløser for tidligere tiders intranet. I Danmark er butikskæden Elgiganten en stor bruger af Workplace.

Næste trin fortalte jeg om for et år siden her på Leifshows.dk, da Facebook begyndte at prøvekøre funktioner, der skulle gøre det nemt at annoncere nye jobs og aktivt søge efter og rekruttere kandidater til dem.

I februar åbnede Facebook så for, at arbejdsgivere i USA og Canada ka sætte stillings-annoncer i verdens største sociale medie.

Sådan ser Facebooks nye jobsøger funktion ud på en smartphone skærm.

Med andre ord vil Facebook konkurrere direkte med Linkedin, som mange tusinde danskere bruger til at søge efter nyt job eller til at søge efter gode nye medarbejdere.

Fjerde trin i den udvikling afprøver Facebook lige nu på et begrænset antal brugere. De opfordres til at lægge deres Curicullum Vitae direkte på Facebook via en ny funktion.

Her får man stillet en skabelon til rådighed, hvor man beskriver sin uddannelse, karriere, job erfaring og særlige kvaliteter. Desuden putter man et billede på – ligesom i traditionelle CV’er, som vi alle har skrevet i vores pc’ers tekstbehandlinger og siden sendt til potentielle arbejdsgivere pr. email eller traditionel post.

Man kan argumentere, at de oplysninger kan man allerede lægge på Facebook i sin profil beskrivelse. Rigtigt, men den nye CV eller ”resumé” funktion, som den hedder på amerikansk, lægger det hele i et flottere layout og kan gøre CV’et mere komplet.

Facebook går Linkedin i bedene med en ny CV funktion, der gør det let at kommunikere pænt layotede ansøgninger til potentiellle arbejdsgivere direkte via Facebook.

Desuden vil Facebook sørge for, at arbejdsgivere, der søger efter folk, nemmere vil kunne finde egnede kandidater via nye søgeværktøjer. Samtidig kan interesserede kandidater sende deres ansøgninger og CV direkte via Facebook med nogle få klik.

Facebook har bekræftet, at man prøvekører de nye CV funktioner, men afslører ikke nærmere om, og hvornår den bliver rullet til alle brugere verden over. Bliver funktionen imidlertid en succes blandt testkørerne, vil det nok ikke vare længe.

Under alle omstændigheder viser CV-funktionen, at Facebook bevæger sig mere og mere over til at blive et uundværligt værktøj til sjov og dialog for privatpersoner eller en marketing platform for virksomheder, men også et center for jobskabelse.

Det skridt burde måske skabe nervøsitet hos Microsoft-ejede LinkedIn, der længe har levet højt på at være ene om at være de professionelles sociale medie. Desuden kan Facebook hurtigt udvikle sig til at blive en konkurrent til jobportaler på internet…..

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Europæere elsker burgers