Ny LG topmobil kommer 2. maj

Kun Rolex slår Apple Watch

Når man skal sælge nye produkter, er det altid en god idé at kende demografien for sine målgrupper. Hos Apple er man meget dygtig til den slags, men måske Apple skulle satse ekstra meget på teenagere i fremtiden – i hvert fald hvis man vil sælge flere iPhones.

En ny analyse fra det amerikanske finansfirma Piper Jaffray viser nemlig, at mennesker mellem 13 og 20 år simpelthen ææælsker deres Apple telefon mere end nogensinde før.

Undersøgelsen afslører, at 82 pct. af teenagerne ejer en iPhone. Det er fire procent flere end for bare et år siden og seks pct. flere end i foråret 2015. Dengang oplyste 76 pct. af de unge amerikanere, at de havde en Apple mobil i lommen eller tasken.

Hvad der er mindst lige så vigtigt for Apple er, at 84 pct. af teenagerne er så glade for deres mobil, at de også vil købe en iPhone næste gang. Det er to pct. flere end for et år siden.

Hvis man kigger på grafikken, ser Apple ud til at øge sin popularitet og udbredelse hos teenagerne næsten konstant i de seneste fire år. Kun i efteråret 2014 faldt interessen en smule. Det var, da Apple havde præsenteret iPhone 6 og 6 Plus.

Rapporten fra Piper Jaffray fortæller også, at Apple Watch vinder terræn hos teenagerne. Sidste år lå Watch kun på tredjepladsen efter Rolex og ure fra modemærket Michael Kors. Nu ligger Apple Watch som nummer 2 i popularitet hos unge amerikanere med en højere indtægt end gennemsnittet.

Til min overraskelse skal 41 pct. af de pågældende amerikanske teenagere eje et Rolex – de må have rige forældre. 12 pct. har en Apple Watch – se grafikken.

Som nævnt er analysen amerikansk. Den bygger på interviews med 6.000 teenagere, der kommer fra husholdninger med en gennemsnitlig årsindtægt på 66.296 USD. Det er ca. 400.000 kroner og en pæn høj løn for en amerikaner.

(Kilde: Piper Jaffray).

 

Andre lande og markeder er ikke taget med i undersøgelsen, men den er nok ikke helt urealistisk sammenlignet med Danmark. Vores lille land er nemlig et af de stærkeste markeder for Apple. Kun ranglisten for ure er nok anderledes. Herhjemme kunne Apple Watch meget vel være nummer ét hos teenagerne.

For folk blandt mine læsere, der er mere interesseret i at lære den amerikanske teenager at kende, kommer her nogle flere ”highlights” fra Piper Jaffrays nye analyse:

  • Mad er teenagernes højeste udgift. Den tager 24 pct. af deres penge hver måned.
  • Teenage drenge bruger næsten lige så mange penge på computerspil som på tøj – 13 pct. af deres dollars.
  • Teenage piger bruger 368 USD ( kr) om året på skønheds-produkter. Den vigtigste er hudpleje.
  • Streetwear er fortsat højeste mode. Vans er nummer ét blandt sko. Størst fremgang har Supreme i beklædning, men også ældre mærker som Champion eller Tommy Hilfiger stiger hos teenagerne.
  • Nike er nummer ét brand hos amerikanske teenagere, men falder i anseelse. Adidas går frem og er nu på tredjepladsen med f.eks. 14 pct. andel i sneakers.
  • Ralph Lauren er røget ud af Top-10 listen hos teenage drengene for første gang siden 2002.

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny LG topmobil kommer 2. maj