Eye er både iPhone og Android

Kopierer Facebook lidt for tykt fra Snapchat?

Da Snapchat gik på børsen med brask og bram for et par uger siden, gik Snapchats advarsler om hårdere konkurrence ligesom lidt væk i investorernes overstrømmende begejstring.

Snapchats store konkurrent er ellers ikke svær at overse – Facebook.

Verdens største sociale medie gruppe er en stærk trussel, der tilmed bruger – hvad mange vil kalde – lidt ufine metoder i sin kamp mod den frække opkomling fra Snap.

Først og fremmest mener mange, at Facebook og co. har ladet sig inspirere lidt for meget af Snapchats gode ideer.

Eller på godt dansk – Facebook tyvstjæler og kopierer de bedste features og funktioner fra Snapchat.

Den nye Messenger Day funktion hos Facebook er “lånt” fra Snapchat Stories – helt ned til, at billederne slettes efter 24 timer. Funktionen gør det muligt at lægge fotos og videoer fra Messenger chat over i albums, som ens Messenger venner kan kigge i.

Ikke at kopiering af programmer og program stumper er et nyt fænomen i software branchen. Det foregår hver eneste dag.

Mange mener dog, at Facebook burde føle sig for fin til så direkte og åbenlyst, som man gør. Facebook gruppen med Facebook selv, Instagram, Whatsapp og Messenger burde have egne udviklings afdelinger, der var store nok til selv at finde på ideer, som publikum vil elske.

Den mest soleklare kopi finder man i Instagrams Stories fra sidste efterår. Den er direkte taget fra Snapchat og hedder sågar det samme – Stories.

Instagram har også hentet ”Geostickers fra Snapchat, Whatsapp ”Status” og Facebook Messenger nye ting som ”Messenger Day” eller flere smarte kamera funktioner.

Infografikken viser de fire konkurrenters indbyrdes størrelse. Facebooks tre deltagere er alle klart større end Snapchat.

WhatsApp har 1,2 milliard månedlige brugere (MAUs), Facebook Messenger 1 mia. og Instagram 600 mio. Til sammenligning har Snapchat kun 158 millioner DAUs. Her er der tale om daglige brugere – ikke månedlige.

Facebooks store irritation er nok ikke Snapchats gode ideer i sig selv. Snarere er det, at ideerne har fået fat i det unge publikum med fremtid i. Næsten alle Snapchats brugere er under 30 år og en meget stor del teenagere.

Facebooks kerne gruppe er til gengæld ved at være moden. Ikke sat, men blot ikke så vildt ivrigt begejstret for hver ny feature som Snapchat yongsters….

https://www.statista.com/chart/8508/snap-vs-facebook/

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Eye er både iPhone og Android