Vi er mest tilfredse med vores mobil

Kør med stil i Apple stifterens roadster

Hvis man er ægte Apple-fan, bør man vel eje mindst én ting, som har tilhørt den legendariske Steve Jobs.

Man kommer jo nok ikke i nærheden af Jobs egne MacBooks eller måske den iPhone, der startede det hele. Ejheller til en af Apple stifterens berømte mørke turtleneck shirts. Mon ikke enken har smidt dem ud sammen med eksmandens andet kluns?

Næhhh – så er der noget mere stil og opsigtsvækkende i at køre rundt i Steve Jobs’ gamle BMW Z8 cabriolet fra 2000.

Den tyske sportsvogn kommer på auktion hos Sotheby’s i New York den 6. december. Her ventes den at gå for et bud på omkring 400.000 USD – ca. 2,6 millioner kroner. Jo jo – der er store penge i brugte biler. Især, hvis de har tilhørt en kendis som Steve Jobs eller en berømt skuespiller.

Ifølge Sotheby’s katalog havde Steve Jobs en svaghed for tyske biler og design. Hvis det er korrekt, passer den gamle skrøne om, hvordan Jobs købte den åbne BMW sportsvogn ikke helt rigtigt.

Den fortæller, at en anden legendarisk it-personlighed – Oracles ejer og topchef Larry Ellison – brugte dage og uger på at overbevise Apples grundlægger om, at en BMW Z8 ikke kun var en bil af høj kvalitet, men også matchede Apples produkter og Jobs’ psyke og stil.

BMW skræddersyede Z8 sportsvognen efter Steve Jobs ønsker. Den fremtræder i titanium lakering og med sort læder indtræk.

Jobs ejede BMW roadster’en i tre år, inden han gik over til en åben Mercedes sportsvogn, BMW roadsteren solgte han til en person i Los Angeles, som igen solgte den til en ansat i tech-firma i Silicon Valley. Bilen selv er i fin stand og uden rust. Selvom den er 17 år gammel, har den kun kørt ca. 25.000 kilometer.

Jobs selv betalte mindst 128.000 USD  (840.000 kroner) for bilen, da han fik den leveret den 6. oktober 2000. Det er mange penge for en bil i dag, men mange flere for 17 år siden. BMW Z8 var en eksklusiv sag, der langt hen ad vejen blev skræddersyet til hver enkelt køber.

Det var også tilfældet med Steve Jobs, der fik sin Z8 i en minimalistisk og Apple-typisk titanium lakering og sorte lædersæder. Under motorhjelmen buldrer en 4,9 liters V8 med 400 hestekræfter, der kunne flytte den elegante aluminium karrosse fra 0 til 100 km på bare 4,2 sekunder.

Efter sigende hadede Steve Jobs den Motorola folde-telefon, der var standard udstyr i BMW’en – og som stadig følger den gamle bil. Fire år efter, at Apple stifteren solgte sin Z8 roadster videre, stod han på scenen med verdens første iPhone.

Vognen leveres komplet med hardtop, den originale kaleche, service manualer, to nøgler, reparations regninger med Steve Jobs’ underskrift på, flere cd’er med navigation på – og måske mest sjovt – BMW’s Motorola Razer folde-telefon, som hørte med til en nye BMW Z8.

Efter sigende hadede Jobs den lille Motorola telefon, som ellers var meget populær på den tid. Historien afslører dog ikke noget om, hvorvidt mobilen gav Jobs ideen om at skabe en egen og bedre Apple telefon. Dem kom først i 2007 i skikkelse af iPhone.

Er I klar med et bud….

Den 4,9 liters BMW V8 motor har kun kørt 25.000 kilometer på 17 år. Den leverer 400 veloplagte hestekræfter,

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi er mest tilfredse med vores mobil