Når 1.200 droner danser

Kina-mærket, vi mangler i danske butikker

Hvis der er ét smartphone mærke, som er savnet på det danske marked – og faktisk i det meste af Europa – så er det kinesiske Xiaomi.

Mærket er tilbage blandt verdens fem største producenter efter et par år i mindre krise, og selvtilliden er i højeste gear.

Nu skal det nemlig være. Xiaomi vil have sine smartphones til Europa og USA – og indgangs-replikken bliver deltagelse i den vigtige Mobile World Congress i Barcelona i slutningen af februar.

Her vil Xiaomi ikke kun vise splinternye modeller som f.eks. den nye Mi7, men også fortælle om sine ambitiøse eksportplaner.

Xiaomi Mi7 får et dobbelt kamera med 16 megapixel sensorer og objektiver af rigtig god kvalitet.

 

Hvor Xiaomi tidligere var kendt for banebrydende design – mærket var f.eks. først med rammeløse smartphones allerede for to-tre år siden – holder den nye Mi7 sig til det mere sikre og moderne lige nu.

Det vil f.eks. sige et aflangt display i 18:9 format. Størrelsen er 5,6 tommer, rammerne meget smalle og den grafiske opløsning Full HD+ med 2.160 gange 1.080 punkter.

Xiaomi nyheden udstyres (naturligvis) med den splinternye Snapdragon 845 super-processor, der assisteres af hele 8 GB RAM og op til 128 GB lager. Det er tekniske specifikationer, der lige så godt kunne komme fra en lille hurtig laptop computer.

Den slags kræfter forlanger energi, meget energi. Derfor udstyres Xiaomi Mi7 med et stort batteri på 4.480 mAh med den nyeste teknologi til hurtig opladning.

Rygter fra Kina ville oprindeligt vide, at Xiaomi ville give Mi7 mindst fire – måske endda fem kameraer. Nu forlyder det mere realistisk, at det bliver et dobbelt kamera (to gange 16 megapixel på ryggen) og en 16 MP selfie skyder på fronten.

Som de fleste andre mobilfabrikanter i Kina har Xiaomi holdt sig mest til hjemmebanen. Her blev der solgt næsten lige så mange telefoner som i hele resten af verden tilsammen – så hvorfor spilde penge og energi på at oversætte menuer til alle mulige sprog, tage besværet med at få godkendt mobilerne i hvert land osv?

Nu er det kinesiske marked imidlertid begyndt at vise svagheder. Salget flader ud, og fabrikanterne må derfor kigge uden for deres hidtidige legeplads for at finde nye kunder.

Kinesiske mærker som Huawei, Lenovo og OnePlus har vist, hvordan man gør. Xiaomi bliver formentlig den næste. Og Xiaomi har meget mere at byde på end smartphones. Koncernen er også blandt verdens store i smartwatches, fitness armbånd, tv-apparater, luftrensere, laptops, billige øretelefoner, elcykler og sågar elbiler….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når 1.200 droner danser