Verdens første laptop med 5G

Kamera-salget er faldet med 84 pct.

”Det bedste kamera er det, du har med dig.” For 10 år siden var det titlen på den første bog, som den berømte amerikanske fotograf Chas Jarvis skrev. Han har bl.a. taget billeder for Nike, Apple, Volvo, HP, Microsoft, Google, Red Bull, Samsung, Pepsi og McDonald’s.

Dengang tænkte Jarvis næppe på smartphones. Han skrev om digitale spejlrefleks kameraer. Siden er bogtitlen blev en fin beskrivelse af mobiltelefonens udvikling op til i dag. Nu om dage køber de færreste en ny smartphone, fordi den er god at tale i telefon i. Meget vigtigere er, hvor god den er til at tages fotos og video.

Da de første smartphones med touch skærm for alvor begyndte deres sejrstogt i 2007 og 2008, havde den traditionelle kamera-industri stadig gyldne dage. De store fabrikanter solgte 120 millioner kameraer om året og drømte slet ikke om, at den få år senere ville være nærmest udraderet af en bærbar telefon.

I 2018 købte publikum kun 19,4 millioner digitale kameraer af markedets største mærker. Langt de fleste har sikkert være professionelle og semi-pro fotografer. Det er seks gange færre end i 2008 – og det laveste antal kameraer siden 1984!

Salget af foto-kameraer toppede for 10 år siden. Så faldt det som en sten, da smartphones begyndte at blive hvermands eje. (Infografik: Statista.com)

For 10 år siden var smartphone kameraer ikke særligt gode. De var slet ikke nogen rival til ”rigtige” kameraer. I dag har udviklingen vendt. Sony tjener f.eks. flere penge på at sælge små billed-sensorer til mobitelefoner end på sine komplette kameraer.

Samtidig har online services som Instagram og Snapchat gjort fotografering med mobiltelefoner og efterfølgende redigering af billederne legende let.

Det kan godt være, at fotoskyderne i smartphones stadig er dårligere end i dedikerede digitale kameraer – og specielt, når man sammenligner med gode spejlrefleks kameraer – men afstanden er blevet meget, meget mindre. Desuden er kameraer i mobiltelefoner meget mere handy at tumle og bruge.

Både kamera- og smartphone-branchen er smittet af megapixel feberen. Det vigtigste salgs-argument er ofte antallet af billedpunkter, der kan presses ned på en sensor-chip. Senest er Samsung ude med 64 megapixel, mens Sony sælger stort af sine 48 MP sensorer.

Dog kan man i stigende grad se, at fokus hos de bedre smartphone fabrikanter er vendt mod at skabe større farve-ægthed, bedre dybde-skarphed – og at deres kameraer kan tage skarpe og genkendelige billeder selv under dårlige lysforhold. Samme trend gennemlevede den traditionelle foto-industri for nogle år siden.

Dertil kommer, at smartphone fabrikanterne er dygtige til at udnytte de nye muligheder i kunstig intelligens. I dag kan mange mobiltelefoners kameraer både genkende motiver, man peger på, og efterfølgende indstille blænde, fokus, lysmåler osv perfekt til formålet. Brugeren behøver ikke selv at foretage nogen manuelle indstillinger.

Tallene, der vises i disse nye infografikker fra analysefirmaet Statista, stammer fra branche-organisationen CIPA. Den har de fleste af verdens store fotofabrikanter som medlem – bl.a. Nikon, Olympus, Sony, Fujifilm eller Canon….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens første laptop med 5G