Juletræet får en højere procent

iPad er suverænt nr. ét

Mens smartphone salget er begyndt at stige igen, fortsætter tablets deres rutsjetur nedad, som nu har stået på i over tre år. I det netop overståede tredje kvartal af 2017 købte publikum 5,4 pct. færre tablets end for et år siden. Mere præcist 40 millioner eksemplarer på verdensbasis, viser netop offentliggjorte tal fra analysefirmaet IDC.

iPad er den klart mest eftertragtede. Hver fjerde tablet, der bliver solgt i verden, har Apple logoet på. Samsung på andenpladsen sælger 4,3 millioner færre tablets, hvilket resulterer i en 10 pct. lavere markedsandel.

Modsat smartphones domineres tablet markedet af få store fabrikanter. De fem største – Apple, Samsung, Amazon, Huawei og Lenovo – sidder således på 2/3 af verdensmarkedet (66,7 pct). Det er næsten 10 pct. flere end for et år siden.

Apple er gået fire pct. frem i markedsandel på et år, hvilket analytikerne hos IDC tilskriver de nye lavere priser. De gør iPad til et mere attraktivt køb end før – nu også når det drejer sig om kroner og ører.

Tablet fabrikanternes største problem er, at publikum køber nyt for sjældent. Udskiftningen sker lige så langsomt som ejerne af traditionelle desktop pc’er. Smartphones bliver fornyet meget, meget hurtigere….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Juletræet får en højere procent