Internet overhaler fjernsynet
Verdens mennesker bruger medier mere end nogensinde før. Næsten otte timer om dagen i gennemsnit sidder vi foran tv, internet, læser aviser, hører radio, går i biffen, blader i magasiner og ugeblade.
Fjernsynet har haft en klar førsteplads i efterhånden mange årtier, når det gælder daglige medier. En position, der nu første gang i verdenshistorien ser ud til at være truet.
Senest næste år vil internet nemlig have overhalet tv i menneskers tidsforbrug, viser en ny analyse fra det store reklamebureau Zenith. Bureauet følger medie-udviklingen tæt i mange lande verden over.
Ifølge Zenith er internet forbruget via både mobile og desktop platforme (telefoner og pc’er) vokset stærkt i de senere år. Afstanden mellem tv og internet var 27 minutter sidste år. Den vil smelte ind til 13 minutter i år – og forsvinde helt i 2019. Udviklingen kan dog sagtens gå stærkere.
Samme trend kan man også tydeligt se, når man følger det gamle kloge ord fra reklame-verdenen om, at ”penge følger øjnene. Omsætningen i online annoncering passerede nemlig allerede tv-reklamer i 2017.
Zenith fortæller samtidig, at reklamer på mobile enheder – først og fremmest smartphones – vil udgøre over 30 pct. af den totale annonce-omsætning i 2020. Sidste år var den på 19,2 pct – og om to år nå 30,5 pct.
Ifølge Zenith husker forbrugerne dog fortsat reklamer bedre i traditionelle masse medier end annoncer på mobiltelefoner. 53 pct. husker f.eks. reklamer, de har set på tv – kun 41 pct. på deres smartphone….
Ingen kommentarer endnu