Sig doktor til dit Apple Watch

Instagram bare vokser og vokser

Da Facebook købte Instagram i foråret 2012, havde foto-delings-app’en knap 50 millioner brugere og tjente absolut ingne penge.

Mange finansfolk rystede på hovedet, da Mark Zuckerberd besluttede at lægge en milliard USD på bordet for Instagram. Men Zuckerberg havde set noget, mange andre ikke havde opdaget endnu dengang. Nemlig at billeder og videoer ville blive et centralt element i fremtidens sociale medier.

Desuden havde Zuckerberg nok en anelse om, at Instagram kunne blive en slem konkurrent til Facebook. Så hellere købe den mulige rival end slås med ham.

Det tog lidt tid, inden Instagram for alvor lettede, og Facebooks dygtige programfolk var nok inde over for at rette funktioner og strategier hist og her. I de seneste par er det til gengæld gået stærkt, rigtig stærkt for Instagram.

Instagram har nu passeret 800 millioner brugere om måneden. 100 millioner flere end i april, hvor det sociale medie nåede de 700 mio.

Nu ligger Instagram til at blive Facebooks fjerde medie med over en milliard aktive brugere. Det har Facebook selv med sine 2,3 milliarder, men også Messenger og WhatsApp har passeret milliarden.

Hvis udviklingen fortsætter som hidtil, vil Instagram nå milliarden om et års tid. Det kan dog sagtens gå hurtigere, for Instagram vokser meget hurtigere end den direkte konkurrent Snapchat.

Instagrams stærkeste våben – Stories – er kopieret fra Snapchat og vendes nu direkte mod sin opfinder. Surt, men det er de hårde betingelser i social media branchen nu om dage.

Dertil kommer, at Facebook er god til hele tiden at sørge for bedre integration mellem sine forskellige platforme, hvilket kan sende mange flere nye brugere til Instagram i de kommende måneder.

Samtidig har reklame-verdenen (omsider) fået åbnet øjnene for mulighederne i Instagram. Fra juli til november er antallet af annoncører og markedsførere på Instagram vokset fra 15 til 25 millioner.

Langt de fleste er små og mindre virksomheder, der udnytter, at spændende billeder og videoer i sociale medier har langt større opmærksomhed hos mulige nye kunder end traditionel online og offline annoncering.

Ifølge Facebook følger 80 pct. af brugerne en eller flere virksomheder på Instagram – og 200 millioner besøger aktivt en kommerciel profil hver dag.

Rent økonomisk kan man kunne gætte, hvad Mark Zuckerberg og co. har fået ud af at købe Instagram for fem år siden. Måske det ligefrem viser sig at være Facebooks bedste forretning nogensinde at betale en milliard USD for det foto-fokuserede sociale medie.

Konkurrenten Snapchat har i hvert fald en børsværdi på 18 milliarder USD – med fire gange færre brugere og en langt lavere

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sig doktor til dit Apple Watch