McLaren for mini kørere

Hvor lytter vi mest til musik?

Når man ser antallet af tynde, hvide ledninger, der stikker ud af folks ører, skulle man tro, at mennesker lyttede til streamet musik her og der og alle vegne.

Det gør de også, og den mobile musik har unægtelig ændret folks lyttevaner, siden det i disse dage er 40 år siden,  den første Walkman kom til Danmark.

Sonys idé var revolutionerende dengang. Faktisk lige så vigtig for musik-verdenen, som iTunes, iPhone og digital transmission blev tyve år senere. De fleste glemmer bare Walkman i dag, fordi alt drejer sig om Spotify, Apple Music osv.

Allerede i VW-boblens velmagts-dage var autoradioen helt uundværlig. Bilen er fortsat det sted, hvor vi lytter mest til musik.

Sidstnævnte har i går passereret 60 millioner betalende abonnenter på verdensplan. Spotify har over 100 mio. De er et bevis på, at streamet musik strømmer ind i virkeligt mange menneskers øren.

Man kan godt sige, at Apple er kommet lettere til sin succes med Music end Spotify med sin. Apple Music er trods alt ”født med” hver eneste nye iPhone, der sælges på verdensplan. Spotify skal derimod kæmpe sig til sin plads på menneskers mobiler.

Både Apple Music og Spotify leverer uden tvivl en stigende del af musikken til det lytterum, der er det mest populære af alle. Det er bilen, viser en analyse, som musik-branchens IFPI organisation har lavet i 18 lande kloden rundt.

Hver tredje lytter til musik ved koncerter og festivaller.

Ifølge undersøgelsen lytter to af tre voksne (66 pct) til musik, når de kører i bil. Den rullende koncertsal er i høj grad også radioens overlevelse.

Stort set alle biler er født med en autoradio, og hvor mange af os sidder ikke og skifter mellem landsdækkende DR-kanaler, lokale radioer, trafikradio, streamet musik eller cd-skiver, når vi kører på gader og veje?

Næsten lige så mange slapper af til musik i hjemmet (63 pct). Det er godt at høre for radio- og Hi-Fi forretninger, fordi de fleste mennesker ofrer flere penge på at sikre sig et ordentligt musik-anlæg i stuen end til transporten undervejs.

(Infografik: Statista.com)

Knap over halvdelen (52 pct) lytter til musik til og fra arbejde. Det er her, at de hvide ledninger eller hvide propper i ørerne kommer ind. Dem ser man hver dag hos næsten alle cyklister, gående, bus- og togpassagerer.

En tredjedel foretrækker at høre musikken ”live”. Ved koncerter og festivaller, der jo har højsæson lige nu med rock, pop, jazz og klassiske arrangementer landet over.

Lidt overraskende måske bruger kun 19 pct musik til at falde i søvn med. Når man tænker på, hvor mange mennesker der har mobiltelefonen med i seng hver aften, burde dette tal vel være højere. Men well – måske folk kigger billeder og sociale medier, mens de ligger i soveværelsets mørke. De har ikke lyden skruet op til musik….

I dag er musik for mange mennesker lig med smartphone, streaming og hvide øretelefoner.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

McLaren for mini kørere