Nu bliver din mobil rigtig klog

Hvad er hot og not hos tidens unge?

Mens det går ”so so” med økonomi og vækst i antallet af brugere, ser det ud til, at Snapchat fortsat har et sikkert tag i teenagerne.

Nye tal viser således, at næsten halvdelen af alle amerikanske teenagere (47 pct) betragter Snapchat som deres vigtigste sociale medie. Kun ni pct. af teenagerne siger det samme om Facebook og syv pct. om Twitter. Instagram er ikke uventet Snapchats værste konkurrent som favorit hos 24 pct. af de 13- til 20-årige i USA.

Ikke kun de aktuelle tal for efteråret 2017 er imponerende flotte hos Snapchat. Udviklingen i de senere år er også interessant at se.

Tilbage i 2013 var Facebook teenagernes erklærede favorit. I 2014 overtog Instagram tronen og blev igen afløst af Snapchat. I år forsvarer Snapchat elegant sin første plads i USA med dobbelt så mange tilfredse teenagere som brugere som Instagram og fem gange så mange som Facebook.

Den amerikanske PiperJaffrays bank har interviewet over 6.000 teenagers til sin ”Taking Stock With Teens” analyse, der udkommer hvert halve år. I den tager banken pulsen på USA’s unge og kommende storforbrugere.

Som i alle statistikker skal man dog være lidt forsigtig med at drage for hurtige beslutninger. Tallene viser nemlig ikke, at teenagerne har droppet Facebook. Blot, at de har Snapchat som favorit. Langt de fleste unge – og for så vidt også ældre internet brugere – er nemlig abonnenter på flere sociale medier på samme tid.

8 af 10 amerikanske teenagere vil købe en iPhone næste gang.

Samme undersøgelse viser således, at over 50 pct. af teenagerne i USA besøger Facebook mindst én gang om måneden. Det samme gælder for Twitter med 56 pct.

Snapchat og Instagram ligger side om side i anvendelsen hos de unge. Begge bruges af over 80 pct. af amerikanske teenagere.

Jeg har ikke tilsvarende aktuelle tal for Danmark at sammenligne med, men den overordnede trend er nok den samme. Blot er Facebook endnu mere udbredt i vores lille land end Snapchat og Twitter.

Til gengæld kan jeg byde på mange flere informationer om den amerikanske teenager, der jo via alle mulige tv-serier og kunstnere danner forbillede for danske unge.

De fleste teenagere bruger både Facebook, Instagram og Snapchat. Sidstnævnte er dog det klart mest populære sociale medie hos unge.

 

Ifølge PiperJaffrays nye undersøgelse siger 82 pct. af teenagerne i USA således, at deres næste smartphone bliver en iPhone. Det er den højeste procentdel nogensinde og en pct. op i forhold til efteråret 2016.

Danmark er et udpræget Apple land – med en suveræn markedsandel for iPhones hos brugere i alle aldre. Derfor kan det meget vel ære, at også 8 af 10 danske teenagere vil erklære iPhone som deres næste mobil. Ofte ender det dog med en Android telefon, fordi de leverer mere for pengene.

Yt er til gengæld modemærker som Ralph Lauren, Michael Kors, Fossil, UGG (Deckers) og Nike hos de amerikanske teenagere. De unge køber mindre sportstøj, men bruger fortsat rigtigt mange penge på det rigtige fodtøj. Det skal være sneakers – med Vans og Supreme som efterårets hotte favoritter.

Amazon er helt klart den webside, som amerikanske teenagere synes bedst om. Amazon er favorit hos næsten halvdelen af de unge – 49 pct. Det er en imponerende fremgang på ni pct. i forhold til samme periode for et år siden….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu bliver din mobil rigtig klog