Huawei stormer bare frem
Man skal smede, mens jernet er varmt. Derfor var Huawei lynhurtigt ude med en nyhed i går om, at det kinesiske mærke havde overhalet Apple i salg af mobiltelefoner.
Det er ganske korrekt, for i årets andet kvartal solgte Huawei på verdensplan 54,2 millioner smartphones. Apple kun 41,3 millioner iPhones. Samtidig øgede Huawei sin globale markedsandel med 43,6 pct. i månederne april, maj og juni.
Det er imponerende tal fra Kinas største telefabrikant, der stormer frem overalt. Huawei har således ambitioner om at nå det magiske tal på 200 millioner solgte mobiltelefoner i 2018.
Om Huawei dermed også overhaler Apple, når salget for hele dette år gøres op, er så mere tvivlsomt. Andet kvartal af året er nemlig normalt det svageste for Apples afsætning af iPhones.
Det skyldes, at Apple traditionelt lancerer nye iPhones i september – altså i tredje kvartal. Dem venter millioner af købere på – og mon ikke ekstra mange sidder i spænding i år? Apple vil nemlig lancere hele tre nye iPhone X modeller om seks-syv uger.
Huawei havde en næsten tilsvarende situation for præcist et år siden. Da blev Huawei nemlig den næst-største mobilfabrikant i det centrale Europa. I år er den position bare blevet skaleret til hele kloden.
Det lidt skægge er også, at Apple er dumpet ned på en global tredjeplads – Samsung er ubestridt nummer ét – selvom man har verdens mest solgte smartphone. I både første og andet kvartal har ingen anden mobil solgt så godt som iPhone X.
Netop X’erens fænomenale succes er tankevækkende. Den er med 10.000 kroner markedets dyreste telefon, men folk spiser vandgrød og dropper ølbamser og nyt tøj for at sikre sig et eksemplar.
Apple både modsiger og bekræfter dermed markeds-udviklingen i verden. Langt de fleste mobiltelefoner, der købes ude i verden, er billige eller mellemklasse modeller til måske 2.000 kroner stykket eller mindre.
Den slags har Apple slet ikke nogen af. Det har Samsung og Huawei derimod, selvom det ikke er de telefoner, vi ser flest af i Danmark. På det punkt er vi et meget avanceret marked, hvor folk køber de dyre modeller i mobil.
Apples salg af iPhones faldt faktisk en smule i andet kvartal, men omsætningen steg alligevel. Det er nemlig lykkedes Apple at opdrage markedet til at betale 20 pct. mere for en smartphone i gennemsnit. Det er måske den største præstation lige nu. Sagt med al respekt for Huaweis imponerende fremgang.
Apple viser nemlig på den måde vejen for andre mobilfabrikanter i Android-lejren, hvor man i høj grad konkurrerer på pris og små marginer. Apple viser, at sådan behøver det ikke være. For os slutbrugere kan det dog samtidig betyde, at vi må regne med, at næste generation telefoner igen bliver en pæn tak dyrere. Ligesom vi oplevede det i foråret hos bl.a. Samsung.
Ifølge det store analysefirma IDC har Huawei erobret en global markeds-andel på 15,8 pct i andet kvartal. Det er samme niveau, som Huawei allerede har haft længe i Danmark. Herhjemme er Huawei nu oppe på 17 pct. og begynder at bide Samsung i haserne.
I Danmark ser realiteterne nemlig noget anderledes ud end på verdensplan. Herhjemme holder iPhones en suveræn førsteplads med over 50 pct. markedsandel. Samsung er nummer to og Huawei nummer tre. Globalt set sidder Samsung på 20 pct – med Huawei på andenpladsen med 15,8 og Apple som nummer tre med 14 pct.
Huawei og Samsung holder deres position, fordi de begge producerer i snesevis af forskellige smartphone modeller. I alle prisklasser og hos Huawei via tre forskellige brands. Ud over Huawei er det Honor og Nova. Ifølge analysefirmaet Canalys sælges 55 pct. af Huaweis telefoner som Honor. Apple gør præcist det modsatte – få modeller, der alle er dyre.
Denne markeds-opdeling bliver bekræftet af danske salgstal for juni, som er opgjort af analysefirmaet GfK. Huawei er således nummer 1 i Danmark, når det gælder smartphones i prisklassen 2.000 til 3.000 kroner. I prisklassen 4.000 til 5000 kr. og over 6.000 ligger Huawei nummer to.
Huawei har fået sig en gedigen succes med sine seneste P20 modeller, som danskerne har købt dobbelt så mange af som forgængeren P10. Den var ellers også populær. Sammenlignet med andet kvartal for et år siden er Huawei gået frem med 21 pct. i Danmark – og det er alene på smartphones, tablets og nogle få laptops.
Lige om lidt vil interessen samle sig om Huaweis næste udspil i den dyrere end af smartphone markedet. Det bliver med den nye Mate 20 model, der ventes præsenteret i oktober. I tre udgaver – som Mate 20, Mate 20 Lite og Mate 20 Pro.
Ifølge forlydender fra de kinesiske social medier udstyres Mate 20 med Huaweis seneste nye Kirin 980 processor med indbygget kunstig intelligens. Mindst 6 GB RAM og 128 GB lager bliver standard, og et meget stort batteri på 4.200 mAh skal sikre, at Mate 20 kan køre i over et døgn på en opladning. Ret imponerende.
Huawei Mate 20 skal komme med en skærm på mindst 6,3 tommer, og et dobbelt kamera på ryggen må være en selvfølge. Eftersom P20 og P20 Pro adskiller sig ved, at sidstnævnte har et suverænt 3-dobbelt kamera, skal både Mate 20 og Mate 20 Pro udstyres med triple billedskydere.
På Mate 20 skal det være med sensorer på 12, 20 og 8 megapixel, mens Pro modellen får kameraer på 40, 20 og 8 MP. Alle naturligvis udviklet i samarbejde med tyske Leica. Et og andet kunne tyde på, at Huawei vil overgå sig selv med verdens bedste kamera på en mobil. Den titel har Huawei i øjeblikket med sin P20 Pro telefon….
Ingen kommentarer endnu