Huawei har fået et flot image
Huawei rider på en bølge for tiden. Ikke mindst på det danske marked, hvor det går rigtig godt for den kinesiske tele- og elektronik-gigant.
Huawei har således erobret 15 pct. markedsandel i salget af smartphones til danskerne. Det er fem pct. højere end Huaweis globale andel og giver en sikker tredjeplads i Danmark efter Samsung og altdominerende Apple.
Det er imidlertid også lykkedes at gøre Huawei navnet populært og troværdigt blandt danskerne. Huawei er således den store højdespringer på årets hitliste over Danmarks mest anbefalede brands i 2017.
Huawei er ikke nået helt op i Top-10 endnu, men det forholdsvis nye mærke for danskerne er gået frem fra en score på 29,6 i 2016 til 41,5 i år. Det betyder, at danskerne oplever, de får rigtig god værdi for pengene, når de køber et Huawei produkt.
Det danske BrandIndex håndteres af analyse firmaet YouGov, der hver dag spørger 200 personer om deres opfattelse af over 300 brands og varemærker.
Den såkaldte ”Brand Advocacy Score” findes ved, at man spørger interview personerne, hvilke mærke de vil anbefale til venner, familie eller kollegaer – og hvilke de vil råde dem fra at købe. Netscoren, der vises i denne artikels infografikker, beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.
Årets anden store højdespringer i YouGovs Brand Index er realkredit firmaet Totalkredit, men også teleselskabet 3 og Rejsekortet har gjort store fremskridt i danskernes opfattelse i år.
Danmarks bedst anbefalede varemærke (og virksomhed) er Lærerstandens Brandforsikring, der har sit hovedsæde inde midt i København. Dette relativt lille forsikring-selskab har en positiv score på 77,6 og ligger dermed laaangt foran de store forsikrings-giganter, når det gælder et godt image hos den danske befolkning – og dermed hos kunderne.
Danske Banks populære MobilePay løsning ligger på en flot andenplads med 70,0 i score, men i årets image Top-10 finder man f.eks. også Netflix, LEGO, Skoda eller discount kæden Rema 1000.
Ingen kommentarer endnu