Kender I klodens 10 mest velrenommerede firmaer?

Her kommer posten med robot og drone

Mens det danske postvæsens service bliver dårligere og dårligere og dyrere og dyrere – jeg mangler f.eks. et officielt myndighedsbrev, der nu har været undervejs fra den ene ende af København til den anden i 34 dage uden at nå frem til min postkasse – går det anderledes godt hos post-kollegerne syd for grænsen.

Deutsche Post eksperimenterer nemlig sammen med sit datterselskab DHL med fremtidens post. I skikkelse af pakkerobotter og selvkørende post-lastbiler uden chauffør. Desuden har det tyske postvæsen forsøg flyvende med droner som postbude, der afleverer forsendelser til f.eks. modtagere, der bor lidt afsides fra veje og gader.

Det seneste nye teknologi-projekt hos Deutsche Post er placeret i den lille by Bad Hersfeld, hvor indbyggerne er ved at vænne sig til en ny, gulmalet trafikant på fortovene. Det er DHL’s PostBOT – en selvkørende robot, der føler postbude og pakke-uddelere som en elektrisk hund.

PostBOT er en smart transport-robot, der følger postbudet som en hund. Robotten kan dog også selv stoppe op ved den rigtige adresse eller lave den optimale rute ud fra de breve og pakker, der har gemt i sin “mave”,

I sin 150 centimeter høje gule kasse kan PostBOT rumme op til 150 kilo pakker og anden post, som den hjælper postbudet med at transportere rundt. Det foregår med en hastighed på op til seks kilometer i timen og skal aflaste budet og spare ham eller hende for hele tiden at skulle bevæge sig frem og tilbage til postbilen. Med andre ord både letter PostBOT arbejder og gør det mere effektivt.

DHL robotten har en snes sensorer indbygget, så den ikke kører ind i ting eller andre trafikanter på sin rute rundt til pakke- og post-modtagerne. PostBOT vil desuden kunne forsynes med GPS, navigation og stregkode-læser, så den automatisk stopper op ved de adresser, den har post til.

Allerede for et år siden eksperimentede Deutsche Post og DHL med Parcelcopters. Det er elektriske droner, som er specielt velegnede til uvejsomme og bjergrige områder, hvor almindelige postbude har svært ved at komme frem.

Det tyske postvæsen eksperimenterer med droner som flyvende postbude i f.eks. bjerg-områder og andre steder med uvejsomt terræn.

Parcelcopter blev testet gennem tre måneder i den lille bjergby Reit im Winkel, og erfaringerne bliver lige nu evalueret for at finde ud af, om droner skal blive en permanent del af Deutsche Posts flåde af køretøjer.

Modsat Post Danmark har Deutsche Post og DHL ikke bare accepteret, at tiderne ændrer sig – og f.eks. at mennesker sender emails i stedet for traditionelle breve, der ikke uden grund kaldes ”snail mail” i Danmark.

Tyskerne har tilpasset sig ændringerne og været med helt fremme, når nye teknologier blev vist og skulle afprøves i praksis.

StreetScooter er måske ikke en velvalgt betegnelse, for den nye autonome postbil ligner en almindelig kassevogn til forveksling. Indenbords sidder en computer med kunstig intelligens, der selv kan optimere ruten efter trafik, hurtigste veje osv.

Deutsche Post og DHL har f.eks. udskiftet 3.400 diesel-drevne køretøjer med elektriske. På samme måde er tusinder af benzin-drevne cykler og knallerter i dag udstyret med batteri og miljøvenlige elmotorer.

For nylig allierede det tyske postvæsen sig så med ZF, der er en af verdens største underleverandører til bilindustrien. Målet er at skabe en hel armada af selvkørende, autonome og elektrisk drevne postbiler.

De fælles Streetscooters skal reducere leverings-omkostningerne pr. pakke og brev markant, samtidig med at de belaster miljø og natur meget mindre end traditionel post udbringning  – måske lige undtaget gå-ben eller postcykler med rugbrøds-motor.

Deutsche Posts nye StreeScooters er udstyret med ZF’s ProAI system, der bruger kunstig intelligens udviklet i samarbejde med den store kendte chip producent Nvidia. Processorer fra Nvidia finder man bl.a. i grafikkort til pc’er, i tablets eller i spille-konsoller.

Det tyske postvæsen vil sammen med bilfirmaet ZF indføre en hel flåde af elektriske postbiler, der kan finde frem til modtageren helt selv.

Den første StreetScooter prototype skal slippes løs i trafikken i den tyske storby München inden årets udgang. Den nye postbil er bl.a. forsynet med seks kameraer, en radar og en række andre sensorer, som skal lade den køre problemfrit på gader og veje.

Via kunstig intelligens lærer StreetScooters sine geografiske omgivelser at kende. Den kan genkende veje, huse, vejarbejder osv, så den løbende kan planlægge den optimale rute for sin levering af post og pakker.

Ifølge Deutsche Post er den sidste kilometer den dyreste i hele processen fra, at et brev eller en pakke bliver afleveret, over distribution og transport gennem hele landet – til den endelige modtager og adresse. Derfor gør det tyske postvæsen meget ud at automatisere processen. Gerne med robotter eller anden ny teknologi.

Mens jeg har skrevet denne artikel, er mit lææææænge ventede vigtige brev stadig ikke ankommet med Post Danmark.  Om lidt er det 35 dage, siden det blev sendt fra Frederiksberg….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kender I klodens 10 mest velrenommerede firmaer?