Smil for at logge ind på Facebook

Her er verdens smukkeste elbil

Tilbage i 1960’erne tog Jaguar hele verden med storm, da den britiske bilfabrikant lancerede E-Type sportsvognen.

Med sin laaaaange fronthjelm og lave profil var den hurtig, sexy og endda relativt betalbar i forhold til andre super sportsvogne for 50 år siden. Legendariske Enzo Ferrari, der jo egentlig var en konkurrent til Jaguar, kaldte E-typen ”den smukkeste bil, der nogensinde var lavet.”

Udseendet holder den dag i dag, og en gammel, velholdt Jaguar E-Type, der kommer rullende på vejen, får stadig smilet frem hos bil-interesserede i alle aldre og hos begge køn.

En klassisk drømmebil i moderne 2017 udgave med elmotor.

Det er vel også derfor, at i dag indisk-ejede Jaguar har hentet sit mest berømte familie medlem frem fra gemmerne og bygget den om til koncernens første rendyrkede elbil. Et bryllup mellem klassisk design og moderne, miljørigtig teknologi. Lidt senere kommer Jaguar så med sin første elbil i serie-produktion. Den hedder I-Pace.

Resultatet er Jaguar E-Type Zero, der uden tvivl er verdens smukkeste elbil. Undskyld Elon Musk og Tesla, men den store fordel for jer er, at man kan købe elegante Tesla elbiler. Jaguars Zero er kun en prototype til udstillings-formål og til at få mundvandet til at løbe hos motorskribenter eller livsstils-bloggere som undertegnede.

Opskriften på en Jaguar E-Type Zero er at tage en gammel og velholdt roadster, pille den gamle seks-cylindrede benzinmotor ud og erstatte den med en eldrevet ditto, modificere teknikken – og så stort set beholde det oprindelige karrosseri.

Cockpittet er klassisk som for 50 år siden. De oprindeligt mange små analoge instrumenter er afløst af moderne digitale.

OK – nogle knæfald til nutidens niveau af trafiksikkerhed har de dygtige ingeniører hos Jaguar Land Rover Classic Works i engelske Coventry måttet tage: Der er kommet lidt bedre bremser i vognen. For- og baglygter er af LED-typen, og fordums instrumentbræt med masser af runde analoge instrumenter er afløst af digitale paneler. Ellers er det hele som i gamle dage – trådhjul, små håndsyede lædersæder osv.

Den måske skæggeste og mest imponerende detalje ved den nye gamle Jaguar er, at det store Li-ion batteri under den lange fronthjelm er designet, så det ligner den oprindelige XK V6 motor på 3,6 liter til forveksling. Den nye elmotor, der fylder meget mindre end sin benzindrevne forgænger, sidder nu under en bagagerummet – tæt på bagakslen.

Jaguar har forklædt bilens Li-ion batteri, så det ligner den oprindelige seks-cylindrede benzin motor fra 1968.

Den moderne elmotor leverer 220 kW og sender Zero sportsvognen et helt sekund hurtigere op på 100 kilometer i timen end den gamle E-Type Series 1 på benzin. Mere præcist i 5,5 sekund. Hold på hat, paryk og briller, når det foregår i en cabriolet under åben himmel.

Ellers er alt ved det gamle bortset fra, at den nye Zero er 46 kilo lettere end den oprindelige Jaguar E-Type. Forbløffende, når man ellers hører, at elbiler er meget tunge på grund af batterierne. De ydre mål, affjedring osv. er bibebeholdt, hvilket gør det lettere at få den nye Jaguar E-Type Zero godkendt af myndigheder og til syn.

Hvis den nye E-Type Zero skulle komme i produktion – og man kunne købe et eksemplar for sikkert alt for mange penge – vil den kunne køre 270 kilometer på en batteri opladning. Batteriet kan hente ny energi fra en almindelig stikkontakt. Seks til syv timer eller natten over tager det….

Elmotorer fylder meget mindre end motorer til benzin og diesel. De 220 kW kræfter henter Jaguar E-Type Zero fra denne lille elmotor gemt under bagagerummet.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smil for at logge ind på Facebook