Titan Note er en genial diktafon

Heineken satser på Instagram

Når man arbejder professionelt med de sociale medier, vil de fleste vide, at Facebook og co. kan være gode til at skabe mærke-loyalitet hos publikum.

Det gælder naturligvis også for alverdens øldrikkere, hvor de mere vilde af slagsen skyder den ene selfie efter den anden – med hævede glas og våde øjne foran smartphonens kamera.

Nye undersøgelser viser, at de gennemsnitlige øldrikker tilbringer to timer om dagen med sociale medier og/eller besked-apps som Snapchat og Messenger.

Derfor kan de ikke undre, at store internationale ølmærker som Heineken erklærer, at de vil fordoble deres investering i digital markedsføring frem til 2020. Med Instagram og den nye Instagram Stories funktion som kerne i strategien.

Ifølge analysefirmaet Global Web Index besøger 6 af 10 Heineken øldrikkere i aldersgruppen 21 til 64 år Instagram mindst en gang om måneden. Det er 35 pct. flere end gennemsnittet af internet brugere.

 

Det vigtigste sociale medier for Heineken fans er dog YouTube, som næsten alle bruger – med Facebook lige i hælene.

45 pct. af Heineken nyderne følger i øvrigt deres favorit brand i de sociale medier, og 29 pct. af dem vil købe en Heineken som deres næste øl.

Heineken gør meget i sports sponsorships, og her har det store hollandske ølmærke valgt Snapchat fra til fordel for Instagram.

Sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat bliver mere og mere vigtige i bryggeriers og spiritus fabrikanters markedsføring.

Snapperne er for unge – og som et ansvarligt alkohol mærke vil Heineken kun markedsføre til folk over 18 år.

Det er salgsfolkene hos Snapchat nok ikke helt enige i. På det engelske marked er 77 pct. af Snapchats brugere over 18 år, og 43 pct. af dem er forældre.

Andre store sprut fabrikanter satser kraftigt på Snapchat. Det gælder f.eks. bryggeri giganter som InBev og MillerCoors eller alkohol mærker som Bacardi, Pernod Ricard, Diageo og Jim Beam.

Hvor stor effekt, man kan opnå på Instagram, viser et eksempel fra Nike. I august sidste år opnåede Nike over 800.000 kig/views i 24 timer på Instagram Story. På Snapchat blev Nikes mest populære video kun set af 66.000.

Nåh men denne morgen-historie skulle egentlig bare fortælle, at sociale medier bliver en mere og mere vigtig marketing kanal for bryggerierne. Schkåll….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Titan Note er en genial diktafon