Creative viser trådløse øretelefoner

Har Twitter ramt loftet?

Efter et år med stilstand er der igen bevægelse i brugertallene hos Facebook koncernens største rivaler i den vestlige verden – Twitter og Snapchat.

I de seneste tre måneder har Twitter fået ni millioner flere brugere, så det ”gamle” sociale medier nu har 330 millioner aktive medlemmer om måneden. Det vil sige folk, der rent faktisk har bevæget sig inde på Twitter – og ikke bare har en profil.

Det er for intet at regne, når man sammenligner med Mark Zuckerbergs imperium. Det har fire sociale medier med over en milliard brugere – Facebook selv med 2,3 mia plus Instagram, WhatsApp og Messenger.

De eneste andre, der kan spille med i denne superliga, skal vi kigge efter i Kina. Her har WeChat og Weibo begge omkring den ene milliard brugere. Og bemærk – de er næsten udelukkende hentet i ét marked – Kina. Alle de andre er spredt over hele kloden i omkring 200 lande.

Twitters medlems-udvikling i de seneste ti år. Lige nu står det næsten bomstille. (Infografik: Statista.com)

Selvom den beskedne fremgang hos Twitter naturligvis er en positiv ting, står det sociale medie i stampe. Det er nemlig stadig seks millioner færre end for et år siden – og kun 20 millioner flere end for tre år siden.

Mange branchefolk stiller derfor spørgsmålet, om Twitter ikke har nået sit maksimum i denne verden. Der er ikke flere end 330 millioner, som vil bruge de korte meddelelser – uanset om USA’s præsident gør sit for at markedsføre Twitter.

Twitter er ellers blevet til en fornuftig forretning efter årevis med konstante underskud. I årets første tre måneder voksede overskuddet i det sociale medie fra 61 til 191 millioner USD på en omsætning på 787 mio. dollars.

Alligevel vil Twitter nu ty til et Apple trick og hemmeligholde sine brugertal respektive salgstal i fremtiden. De 330 millioner bliver de sidste informationer, verden får officielt. Forklaringen er nok den samme begge steder – hellere holde kæft end at skulle bortforklare mindre imponerende salgstal.

Efter et år med nedgang går det igen en smule frem for Snapchat, når det gælder antal brugere. (Infografik: Statista.com)

Fremover vil Twitter kun vise såkaldte ”monetizable daily active users”. Det er et tal, som ingen af konkurrenterne bruger – og man vil derfor ikke kunne lave direkte sammenligninger mellem de forskellige sociale medier.

Den nye måling inkluderer alle brugere, der kontakter Twitter på en hvilken som helst dag, hvor det sociale medie er i stand til at vise reklamer.

24 timer efter Twitter kom Snapchat så i dag med sine regnskabstal for første kvartal af i år. Her går det også fremad, selvom man langt fra kan kalde det for godt.

I det seneste år har Snapchat enten kun vist en stagnation eller en tilbagegang. Nu er der så kommet fire millioner nye daglige brugere. Totalen ligger nu på 190 millioner aktive brugere – en enkelt million mindre end for et år siden.

190 millioner kan lyde af meget, men det er mindre end en femtedel af det brugertal, som Instagram kan prale af. Begge sociale medier kappes primært om unge internet brugeres gunst….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Creative viser trådløse øretelefoner