Beeline er guf til din cykel

Har Sonos ramt den rigtige tone?

Sonos har om nogen gjort trådløs Hi-Fi og højttalere i hvert rum populært i millioner af hjem verden over. Det har Sonos gjort med priser, som firmaet har haft svært ved at tjene penge på.

År efter år har Sonos kørt med underskud, selvom man nærmest konstant har skovlet højttaler bokse ud fra sin fabrik i   .

Sonos er samtidig lykkes med at tale til – eller måske rettere spille for – både Hi-Fi entusiasterne og det mere almindelige publikum, der bare kan se fordelen i at have højttalere uden lange ledninger placeret i hele boligen. Det er i sig selv en stor præstation.

Derfor fik sidste uges meddelelse om, at Sonos nu vil gå børsen, en generelt meget positiv modtagelse. Penge fra investorer vil sikre Sonos den kapital-indsprøjtning, som er nødvendig for at blive en profitabel virksomhed med økonomi til fremtidige projekter og produkter.

Sonos har for nylig præsenteret Beam, der er en sound bar til en ret lav pris.

Børs-meddelelsen fik dog hurtigt mislyde, fordi Sonos meddelte i en sidebemærkning i prospektet, at nye højttalere muligvis ikke vil være bagud-kompatible med ældre bokse. Eller med andre ord: Har man allerede Sonos højttalere i sit hjem, er det ikke sikkert, at de kan spille sammen med nye, man måtte købe.

Den bemærkning har skabt stor opstandelse i sociale medier og diskussions-fora på internet, hvor lydfreaks udveksler erfaringer og meninger. Lad os håbe, at det kun er en storm i et glas vand og slet ikke er så stort et problem, som det gøres til.

(Infografik: Statista.com)

Samme børs-prospekt indeholder nemlig også en del, meget mere positive detaljer, der fortæller ganske meget om Sonos’ succes og kvaliteter. Man kan også sige, at Sonos har ramt den rigtige tone i markedet.

Sonos har således registreret over 19 millioner højttalere i 6,9 millioner hver verden over. Hver Sonos kunde ejer dermed 2,7 trådløse højttaler i gennemsnit.

Faktisk har 40 pct. af Sonos husholdningerne mere end tre af firmaets produkter installeret. 61 pct. nøjes ikke kun med én Sonos højttalere.

Endnu bedre for Sonos fremtids-udsigter er, at kunder, der har investeret i deres første Sonos produkt, køber i snit 1,4 ekstra Sonos produkter inden for fire år. Det tyder på en stor kunde-tilfredshed og loyalitet, for Sonos er ikke længere alene på markedet for trådløse højttalere af god kvalitet.

Sonos samarbejder med kendte designhuse som IKEA og som her danske Hay.

Derfor kan Sonos ikke gå på vandet. Fabrikanter, der er mange gange større, har nemlig opdaget, at man kan tjene gode penge på Sonos-lignende produkter. Det er f.eks. Apple, Samsung, Amazon og Google.

Disse giganter er ikke blot konkurrenter til Sonos, men også samarbejdspartnere. Sonos indbygger nemlig streaming services fra Apple, Amazon og Google i sine nye højttalere for at gøre dem så interessante som muligt for et stort publikum.

Skulle en af de tre se sig sur på Sonos – man ved jo aldrig – kan det hurtigt blive et stort problem for den nye ”børs baby”….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Beeline er guf til din cykel