84 pct af os handler på nettet

Google lige så slem som Facebook

Danskerne er et handelsfolk, der elsker at få ting billigt eller gratis. At det så kan koste på andre fronter, tænker de færreste på. Heller ikke, når det gælder internet og de sociale medier.

Facebook er f.eks. gratis, fordi det indsamler en masse personlige informationer om sine brugere. De bliver så solgt videre til annoncører, der kan skræddersy deres reklamer efter hver enkelt brugers alder, køn og interesser.

Nu viser en ny analyse, at Google gør præcist det samme. Faktisk går Google et skridt videre i sin overvågning af brugere, så de indsamlede data kan bruges til marketing formål.

Ifølge en artikel i den ansete britiske avis Financial Times lokker Google brugere af sine apps og søgemaskine til at besøge skjulte websider, uden at de aner det. Websider opsamler så informationer om brugerne, der bliver anvendt til reklamer.

Financial Times fortæller, at opdagelsen er gjort af folkene bag den lille Brave browser. Den er en konkurrent til Googles Chrome browser, og derfor bør man nok tage Braves oplysninger med et gran salt. Det skulle jo ikke være første gang, at rivaler beskylder hinanden for ting.

En af Braves topchefer opdagede Googles trick, da han fandt private informationer om sig selv på Googles portal for reklame-portal. Den hedder Google Authorized Buyers.

Brave browseren anser sig selv for at være den værste konkurrent til Googles Chrome.

Brave manden fattede mistanke og lod derfor sine internet-specialister spore informationerne tilbage for at se, hvor de kunne komme fra. Det viste sig at være hemmelige og skjulte websider, som folk slet ikke opdager, at de besøger, mens de surfer på nettet.

Brave har siden anmeldt opdagelsen til de irske myndigheder for data-beskyttelse. Her bliver sagen nu undersøgt, fordi Googles fremgangsmåde kan være ulovlig.

Brave er også selv tidligere havnet i overskrifterne. Browseren var nemlig en af de første, der havde reklame-blokker integreret som standard. Brave, der er skabt af den tidligere Firefox topchef Brendan Eich, tilbyder samtidig to ret specielle apps:

Den ene gør det muligt at donere penge til de websider, som man bedst kan li’ at besøge. På den måde kan de få nogle af de penge hjem, som de mister, når browserens ”ad blocker” forhindrer dem i at vise reklamer til sine brugere.

Den anden er en app, hvor Brave sorterer i de reklamer, som browseren har siet fra. Har Brave en aftale med den pågældende annoncør, bliver reklamen givet fri – og browser-brugeren får tilbudt betaling i Bitcoins for at kigge på annoncens tilbud….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

84 pct af os handler på nettet