Vi elsker stadig popmusikken mest

G-Light er smartere lys til cyklen

Jeg har gennem tiden skrevet om mange nye cykellamper. Både fordi nogle af dem er meget smarte – og fordi det er så vigtigt at blive set som cyklist af andre trafikanter.

En ting, som bliver endnu mere aktuel, når de seneste par dages solskinsvejr bliver slukket og afløst af efterårets og vinterens sædvanlige mørke.

Ikke alle de nye digitale cykellamper er lige smarte. De fleste har gode intentioner og udmærket teknologi, men langt fra alle er brugervenlige. Det virker nogle gange, som om opfinderne ikke selv er cyklister.

Helt omvendt med de nye G-Lights fra den kanadiske iværksætter Wayne Kendall. Her kan man mærke, at udvikleren både kører cykel og billig. Han evner samtidig at tage det bedste fra begge verdener.

G-Light er en lampe, der fungerer både som rødt baglys, som stærkt bremselys og som blinkende signalgiver til bagved kørende trafikanter om, at man vil skifte retning.

Det er der som sådan ikke noget voldsomt nyt i. Men det smarte er, at G-Light selv stopper med at blinke, når man har drejet af. Præcis, som vi kender det fra biler, hvor blinklys-armen stopper, når rattet igen viser fremad.

Det er der faktisk ikke særligt mange cykellamper, der gør. De er afhængige af, at cyklisten manuelt sætter dem i gang og slukker dem bagefter. Det glemmer de fleste bare. Ikke sådan med G-Light, der via en sensor og et kompas føler, når cyklen er færdig med at dreje og kører fremad igen.

Wayne Kendall har benyttet lejligheden til at indbygge yderligere en række avancerede detaljer i sin baglygte til cykler. Man kan f.eks. indstille lysstyrken manuelt mellem 120 og 350 lumens – eller lade G-Light skrue automatisk op eller ned ved hjælp af en lyssensor.

Man kan også via en smartphone app vælge mellem 100 forskellige lysmønstre, blink eller kombinere flere nuancer af rødt og orange. På den måde kan man designe sin helt egen personlige baglygte. Blot den altså overholder de danske færdselsregler for den slags.

G-Light fjernstyres fra denne lille omskifter på cykelstyret.

Naturligvis var jeg lige ved at sige – har G-Light også et tre-akslet accelerometer indbygget. Det registrerer pludselige ændringer i tempoet – so når man bremser – og reagerer ved at tænde lyset i alle syv LED-lamper.

G-Light kommer med en ergonomisk omskifter og fjernstyring, der kan placeres på et cykelstyr ved hjælp af beslag eller to magneter. Omskifteren er så lille, at man også kan have den med i hånden. Praktisk, hvis man f.eks. kører på elektriske skateboards eller rulleskøjter.

Ifølge opfinderen kan G-Light køre i 40 timer på en opladning af det integrere li-ion batteri på 1.000 mAh. Det er nok mest praktisk at lade batteriet op, hver nat når man går i seng. For selvom G-Light er både vandtæt og kan tåle frost, er der mange timer om dagen, man skal have lys på cyklen i vinter halvåret.

Wayne Kendall finansierer en storproduktion af G-Light ved at tilbyde lampen til særpris ved forudbetaling over iværksætter portalen Kickstarter. Her koster den smarte cykellampe 74 canadiske dollars inklusive trådløs fjernbetjening. Det er ca. 366 kroner. Senere vil den mindst koste 99 CAD i handelen….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi elsker stadig popmusikken mest