Ticwatch Pro har to skærme over hinanden

Første FB straf efter Cambridge skandalen

Indtil videre har skandalerne omkring Facebooks lemfældige omgang med sine brugeres personlige data ikke kostet verdens største sociale medie noget.

Joh – en masse besvær og et par jakkesæt til topchef Mark Zuckerberg, der svært kunne stille til afhøring i USA’s kongres og i EU kommissionen i Bruxelles iklædt sit standard outfit med grå t-shirt, jeans og sneakers.

Trods al mulig modgang i masse-medierne og hos politikere i mange lande fortsætter Facebooks medlemmer med at bruge det sociale medie. Aktierne er steget igen efter et kortvarigt dyk, og Mark Zuckerberg er rigere end nogensinde før. Faktisk verdens tredje-rigeste i øjeblikket efter Jeff Bezos fra Amazon og Bill Gates fra Microsoft.

Nu ser det dog ud til, at Facebook må til lommerne. Englands Information Commissioner’s Office (ICO) har nemlig idømt Facebook en bøde på 500.000 pund (ca. 4,3 millioner kroner).

Indtil videre har skandalerne omkring Facebook ikke kostet Mark Zuckerberg en krone. Tværtimod bliver han rigere og rigere.

Bøden udstedes, fordi – som det hedder – manglende beskyttelse af privatlivets fred og for at ignorere flere advarsler, inden Cambridge Analyticsa skandalen rullede.

De 500.000 GBP er det maksimale, som den britiske lovgivning har hjemmel for. Beløbet er heller ikke endegyldigt, fordi Facebook har mulighed for at anke dommen – hvad Mark Zuckerbergs advokater jo nok gør.

I forbindelse med Facebook sagen har ICO gennemgået og undersøgt 172 organisationer og 285 privatpersoner fra it- og internet-branchen. De er alle involveret i indsamling og salg af informationer om web-brugere – og de viser en ”mangel på transparens”, som englænderne udtrykker det.

Facebook kan formentlig også se frem til en endnu større bøde i USA, hvor den magtfulde Federal Trade Commission (FTC) i øjeblikket overvejer, hvordan de kan stramme Mark Zuckerberg og co.

I mellemtiden fortsætter Facebook med at rydde op på både selve Facebook og i sine datterselskaber WhatsApp og Instagram. Begge har – som Facebook – været ramt af ”fake news”.

Facebook og WhatsApp har indrykket helsides annoncer i Indiens største aviser for at advare mod “fake news”.

Indien synes at være særligt hårdt udsat for falske online nyheder. De skal angiveligt have kostet mindst 12 menneskelig i de seneste to måneder.

Facebook og WhatsApp har nu taget et drastisk skridt og indrykket store hel-sides annoncer i Indiens største aviser. I annoncerne advarer de to sociale medier mod ”fake news” og giver 10 gode råd til at spotte, om en meddelelse er ægte eller falsk.

Facebook beder sine mange indiske brugere om at være forsigtige, når de modtager meddelelser fra folk, de ikke kender – eller poster, som indeholder kraftige opfordringer. Annoncerne opfordrer til at ”stille spørgsmålstegn ved information, der chokerer” og at ”tænke sig om en ekstra gang, før man deler meddelelsen med andre.”

Avis-annoncerne afslører også, at Facebook er på vej med en ny funktion, der fortæller brugerne, hvorvidt en meddelelse, de modtager, har været delt tidligere. Det kan nemlig været et indicium for, at indholdet kan være falske nyheder.

Facebook har tidligere brugt store avis-annoncer for at markere sine holdninger. F.eks. indrykkede Facebook reklamer i de største amerikanske dagblade, hvor man undskyldte for Cambridge Analytica skandalen. Facebook har også annonceret forud for parlamentsvalg i flere europæiske lande for at advare om farerne ved mis-information og fake news….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ticwatch Pro har to skærme over hinanden