Hold bedre styr på jeres tid

Flere ”fundraiser” på Facebook

Det er imponerende, som Facebook samler på tal, der har med milliarder at gøre. ”Fjæset” har f.eks. 2,2 milliarder brugere på verdensplan, og i det seneste kvartal omsatte Facebook for 85 mia kroner.

Det nyeste milliard-tal handler om ”fundraising”. Eller rettere de beløb, som Facebooks brugere indsamler til velgørende formål, når de f.eks. har fødselsdag eller en begravelse at beklage.

Forleden dag nåede Facebook det utrolige tal på én milliard US dollars, som medlemmerne har skrabet sammen via deres forskellige indsamlings-aktiviteter. Det svarer til ca. 6,7 milliarder kroner!

Facebook lancerede sit “fundraising” værktøj tilbage i 2016. I første omgang i USA, hvor amerikanerne kunne vælge 50.000 non-profit projekter at indsamle penge til. Alle projekter og organisationer var på forhånd godkendt af Facebook.

Fordelen var, at folk og deres venner kunne rejse penge direkte i det sociale medie, hvor de alligevel befandt sig det meste af tiden. De behøvede ikke at søge eksternt på internet for at finde organisationer, de gerne ville støtte.

I begyndelsen tjente Facebook også direkte penge på sit påfund via et formidlings-gebyr. Det syntes mange imidlertid var lidt for tykt, og Facebook har siden strøget sine indtægter ad den vej. Nu henter Facebook til gengæld en stor bunke goodwill for sin ”fundraising” funktion.

Facebooks brugere samler penge til mange forskellige gode formål.

Noget, som verdens største sociale medie nok har mere brug for end penge – i en tid, hvor Facebook synes at rende ind i den ene kedelige historie efter den anden.

I dag er indsamlings-funktionen åben i 19 lande verden – inklusive Danmark – og indtil videre har over 20 millioner mennesker støtter over en million godkendte og velgørende formål med i alt 6,7 milliarder kroner.

De næste lande, hvor Facebooks ”fundraising” ¨åbner, er Canada og Australien. De skal nok øge omsætningen betydeligt, så milliard dollar nummer to kommer hurtigere end den første.

I USA fejrer man en særlig ”Giving Tuesday” den 27. november, Den dag vil Facebook matche donationer på i alt syv millioner USD til amerikanske projekter. Det sker sammen med PayPal, der er Facebooks partner i forbindelse med online betalingerne.

Facebook spytter selv penge i fundraising i forbindelse med “Giving Tuesday” senere i november.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hold bedre styr på jeres tid