Sid godt til video spillene

FB og Twitter old news for unge

Det kommer næppe som en overraskelse, at de efterhånden ”klassiske” sociale medier ikke ligefrem har en høj stjerne hos teenagere.

De bruger primært Facebook, fordi alle vennerne er der. Omvendt er der også en stor risiko for, at deres forældre og bedsteforældre også er medlem af Facebook og derfor kan kigge med på, hvad de unge skriver – og dét går jo slet ikke.

I Danmark kan man sagtens spore en trend væk fra Facebook hos teenagerne, men slet ikke i samme målestok som i USA. Her oplever man nærmest en folkevandring af unge fra Facebook og Twitter – og over til Snapchat og Instagram.

Det ser man tydeligt demonstreret i den halv-årlige ”Taking Stock With Teens” analyse, som det amerikanske finans-firma PiperJaffray får lavet for at følge aktuelle trends hos de 13- til 20-årige.

Ifølge den seneste udgave af analysen siger 41 pct. af USA’s teenagere i dag, at de har Snapchat som deres favorit blandt de sociale medier. På andenpladsen følger Instagram med 35 pct.

(Infografik: Statista)

I Danmark er Snapchat kun ca. halvt så udbredt som i Trumps land, og Instagram har en lige så stor markedsandel. Begge ligger på 22 til 24 år.

Danskerne holder sig fortsat til Facebook – det gør ca. 60 pct. af os – selvom interessen er faldende. For et år siden havde Facebook en markedsandel på ca. 63 pct. i Danmark.

Et helt anderledes billede tegner sig på den anden side af Atlanten. Her er Facebook og Twitter dalet ned til kun seks procent hos teenagerne. For Facebooks vedkommende er det ti gange mindre popularitet end i Danmark, hvor Twitter aldrig har haft et stærkt fodfæste – omkring de 5 til 10 pct.

Historisk set var Facebook også de unge amerikaneres favorit indtil 2013. Året efter overtog Instagram tronen – Instagram ejes i øvrigt af Facebook. Fra 2016 blev Snapchat teenagernes nummer ét.

Til sidst – når jeg lige nu er ved at tegne et lille portræt af den amerikanske teenager anno 2019 – kan jeg tage et par andre ”findings” fra PiperJaffrays’ dugfriske ”Taking Stock With Teens” undersøgelse. Den bygger på interviews med 8.000 unge fra USA.

Chick-fill-A er den mest trendy fastfood kæde blandt amerikanske teenagere lige nu. Som navnet siger, er dens hovedprodukt kyllinger.

Den største udgift for amerikanske teenage-drenge er således mad. Hos pigerne kommer mad ind på andenpladsen. Den i øjeblikket mesy trendy fastfood kæde hos de unge i USA er Chick-fil-A.

83 pct. af de amerikanske teenagere ejer en iPhone. 86 pct. af dem forventer også at købe en iPhone næste gang. Apples høje priser er ligegyldige – det er forældrene, der betaler.

Computerspil er et de stærkest voksende udgifter for teenagere i USA. Drengene bruger 14 pct. flere penge på games end for et år siden – pigerne 11 pct.

Pigerne spenderer også mere på sko og fodtøj. Det går især ud over deres indkøb af mode tilbebør som smykker, kosmetik, tasker og andre accessoires.

Tarte er amerikanske teenage pigers øjeblikkelige nummer ét brand i kosmetik og Neutrogena i hudpleje. Og interessant – 80 pct. af de unge siger, at de henter deres skønheds-tips fra bloggere og influencers….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sid godt til video spillene