Skræddersy dine egne øretelefoner

Facebook vil bygge kamera til jeres tv

Da Facebook forleden lancerede sine første Portal skærme, der skal konkurrere med de populære stemmestyrede højttalere fra bl.a. Google, Amazon, Apple og JBL, regnede det ikke kun med ros og klap på skulderen til Mark Zuckerberg og co.

Med Facebooks noget blakkede ry for indsamling af brugernes personlige informationer var mange skeptiske ved at stille en ekstra skærm op i deres bolig. En skærm, der indeholder et video kamera til at følge med i, hvad brugeren foretager sig – og  en mikrofon, som kan optage personlige samtaler, kommentarer osv.

Facebook lover ganske vist, at Portal skærmene kun kan bruges til video chat a la Skype. De optager og gemmer ikke de ting, der foregår foran display, kamera og mikrofon. Men hvem tror på det efter Cambridge Analytica skandalen og historierne om hacker-indbrud i millioner af Facebooks brugeres konti?

Facebooks nye Portal skærm skal primært bruges til chat og video samtaler. en kan styres med stemmen via Amazons Alexa assistent.

Facebook tror åbenbart, at folk har en kort hukommelse. Udviklingen siden Cambridge Analytica giver verdens største sociale medie ret: I en kort periode faldt Facebooks aktier som en stor kampesten, men de er for længst tilbage på det gamle niveau før skandalen. Mindre end fem procent at de 2,2 milliarder brugere smækkede med døren og forlod Facebook. De er siden blevet afløst af endnu flere nye medlemmer.

Den viden giver åbenbart Facebook selvtillid. I hvert fortæller amerikanske medier, at Facebook også fra næste forår vil forvandle husets tv til en Portal.

Det skal fungere som en stor skærm til video chats, til interaktive Facebook dialoger med fotos og video – og til streaming af tv-kanaler. Herunder naturligvis især Facebooks egne shows, tv-serier og sports-begivenheder.

Den nye boks fra Facebook har kælenavnet Ripley. Den skal være lille og billig, fordi den i princippet kun indeholder mikrofon, kamera og sender/modtager til internet. Den nye Portal højttaler med skærm koster 200 USD, men så meget skal Ripley slet ikke koste. Ripley kan jo klare sig uden den dyreste del af Ripley – farvedisplayet. Den bruger jo den store tv-skærm, som alle har i forvejen.

Hvordan ville I have det med, at Facebook kunne tjekke, hvad I laver, hvad I siger, og hvad I spiser – mens I sidder og ser tv? Bagefter kunne Facebook sende målrettede tv-reklamer for f.eks. snacks, drikkevarer og feriesteder, I har snakket om og set udsendelser fra.

Ripley er udviklet af Facebooks halv-hemmelige Building 8 laboratorier. Her har man mange sjove og spændende ideer til ny teknologi. Men ingeniørerne har kun nye muligheder i hovedet. De skal ikke tænke på moral, etik og, hvordan folk mon reagerer mentalt på de innovative dimser.

Den slags har Facebook andre dygtige afdelinger til, som håndterer politiske og forbruger-afsendte protester, kritik og mistro. De får uden tvivl travlt, hvis/når Ripley bliver en realitet. Indtil videre har Facebook afvist at kommentere tv-boksens eksistens, men det kan sagtens betyde, at den er tæt på at være færdig.

Problemet ligger i, om folk er parate til at blive overvåget direkte i det inderste af deres hjem. I dagligstuen og i soveværelset, hvor man har sine store fladskærms-tv stående.

Facebook vil uden tvivl love, at Ripley kun formidler lyd og billedet. Den skal ikke indspille og gemme, hvad enheden ser og hører i brugernes hjem, men hvem tror på det? Informationerne ville jo være guld værd for Facebook til yderligere at finpudse sin vigtigste indtægts-kilde – de skræddersyede reklamer til hver bruger. Denne gang sendt på den store tv-skærm.

Facebook vil markedsføre Portal på, at skærmen er ideel til video samtaler og til at følge f.eks. interaktive kokke-kurser.

Et helt andet problem er, at Facebook støder på meget store og stærke konkurrenter, når det gælder set-top bokse til fjernsynet. Lad mig bare i flæng nævne navne som Apple, Amazon, Google, Roku – og i Danmark f.eks. YouSee og Viasat.

Så hjælper det ikke meget, at Facebook har alliancer kørende med Spotify og et antal leverandører af amerikanske tv-udsender til Facebook Watch funktionen. Eller at Facebook har sikret sig tv-rettighederne til at vise det næste fodbold-VM i Mellemøsten og dele af Asien.

Der skal meget mere til, før folk dropper Netflix og HBO eller tv via deres nuværende bredbånds-leverandører. Den helt store udfordring bliver dog uden tvivl folks tillid til Facebook – eller måske snarere skepsis og mistro….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skræddersy dine egne øretelefoner