Her er Huaweis første klap-mobil

Facebook taber ikke brugere

Facebook tager sig nogle gevaldige opture og nedture for tiden. Nok mest nedture, hvis man følger de danske og internationale aviser og tv-stationer.

Alle er nemlig fyldt med historier om, at Facebook mister kunder – især de unge. Facebook skal også snyde og bedrage sine brugere og partnere – senest set med historierne om, at Apple lukker flere Facebook apps. Facebook slås samtidig med myndigheder og politikere, der mener, at verdens største sociale medie har fået for meget magt.

Alligevel lykkes det på forunderligvis Facebook at ryste kriserne af sig og poppe op til overfladen igen og igen – uden tilsyneladende at have taget det mindste skade.

Det så vi atter i går, hvor Facebook præsenterede et kvartals-regnskab, der var langt bedre, end aktie-analytikerne havde forventet.

Over 1,5 milliarder mennesker får en daglig dosis af Facebook)

Facebook mister nemlig ikke brugere, selvom folk kunne være skræmt bort af de mange negative overskrider. Desuden tjener Facebook flere penge på hver bruger end nogensinde før.

OK – Facebooks brugertal stiger ikke så stærkt som i gamle dage. Men det er altså også meget sværere at vokse med flere procent, når man har milliarder af brugere – og ikke kun millioner. I dag svarer én procent flere brugere til over 20 millioner mennesker. Fire gange så mange, som der bor i Danmark.

Verdens største sociale medie har i dag 2,32 milliarder aktive brugere om måneden. Af dem besøger 2/3 eller 1,53 milliarder Facebook hver eneste dag!

Til sammenligning må Facebooks traditionelle konkurrenter som Twitter nøjes med 326 millioner og Snapchat 186 mio. I Kina har det lokale WeChat passeret en milliard bruge, og det samme har Facebooks datter-afdelinger WhatsApp, Messenger og Instagram.

(Infografik: Statista.com)

I oktober, november og december omsatte Facebook for 16,91 milliarder US dollars eller ca.   danske kroner. Det er tre milliarder flere USD end i selskabets tidligere rekord-kvartal.

Fremgangen kan hovedsageligt forklares med, at Facebook tjener flere penge på sine brugere end nogensinde før. Gennemsnits-indtægten pr. medlem er i dag  (7,37 dollars). Det er mere end fem gange så højt som i 2011.

Indtægterne kommer primært ved at sælge informationer videre til annoncører. De kan via Facebook få at vide, hvad hver enkelt bruger interesserer sig og klikker ind på internet. Bagefter kan annoncøren skræddersy indholdet af de reklamer, via Facebook brugere får at se på skærmen.

Men selvfølgelig er der også grænser for, hvor meget Facebook kan presse citronen. Facebooks finans-direktør David Wehner advarer således om, at reklame-indtægterne formentlig vil vokse langsommere i 2019, fordi brugernes nyheds-strøm allerede nu er ved at være overbelastet med reklamer….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er Huaweis første klap-mobil