Varme billeder på din mobil

Facebook taber børn – i USA

Det lyder, som en gammel grammofonplade der bliver spillet igen og igen. Men noget må der jo være om snakken, når påstanden bliver gentaget så mange gange – de unge flygter fra Facebook.

Denne gang kommer ”nyheden” fra konsulent-firmaet eMarketer, der har kigget på udviklingen af Facebook brugere på det amerikanske marked her i 2018.

Ifølge eMarketers prognoser vil Facebook miste hele 9,3 pct. af sine brugere i USA på 11 år og derunder.

Men hvordan kan det lade sig gøre? Officielt har Facebook en aldersgrænse på 13 år – og derfor slet ikke nogen officielle tal for børn, der er yngre?

Well – eMarketer fortæller også, at antallet af teenagere mellem 12 og 17 år hos Facebook vil falde med 5,6 pct. i år – og blandt de 18- til 24-årige vil 5,8 pct. af amerikanerne forlade verdens største sociale medie.

Flygter Facebooks yngste brugere nu over til Instagram eller Snapchat?

Det er første gang, at eMarketer har registreret et nedgang blandt de unge Facebook brugere i USA. Totalt set vil Facebook miste to millioner medlemmer under 24 år i 2018.

Facebook er naturligvis godt klar over, at det er svært at fastholde et ungt publikum. Da Facebook blev åbnet for 13 år siden, var alle brugere unge. Men de er blevet ældre i mellemtiden og har – ligesom Facebooks stifter Mark Zuckerberg – fået børn.

Samtidig har Facebook udviklet sig til en platform, der bruges af mennesker i alle aldre. Det giver den åbenlyse risiko, at især teenagere ikke ønsker, at deres forældre, bedsteforældre og onkler kan se med, hvad de foretager sig i det sociale medie. Privatliv – umuligt på Facebook.

Facebook forsøger derfor at lokke de unge over på sit datterselskab Instagram (og til dels WhatsApp), hvor man har installeret flere features, som er ”lånt” direkte fra teenagernes favorit Snapchat.

Her ses Facebooks udvikling blandt børn og unge amerikanere. (Grafik_ Statista https://www.statista.com/chart/12936/social-network-user-growth-in-the-us/).

Analytikerne fra eMarketer vurderer, at det ikke lykkes helt. Instagram vil få 1,6 millioner nye unge brugere i USA i løbet af i år. Snapchat 1,9 millioner.

Om de teenagere faktisk har været trofaste brugere af Facebook, kan man godt stille et spørgsmål ved. For rigtigt mange af dem vil Snapchat og Instagram være deres første sociale medie.

Dertil kommer, at det vel kun er et spørgsmål om tid, inden forældre og andre ”gamle” mennesker finder ud af at bruge Snapchat. De ved jo efterhånden godt, hvordan man håndterer en moderne smartphone.

Senest til den tid forsvinder det unge eksklusive fra ”snappen” – og risikoen er stor for, at Snapchat vil opleve samme skæbne som Facebook.

Globalt set spår eMarketer, at Facebooks brugertal vil stige med én procent i år – sikker de fleste ældre end teenagere. Det lyder ikke af meget, men tænk på, at Facebook har 2,2 milliarder brugere om måneden. En procent ekstra er 22 millioner  – det er mange mennesker.

eMarketer foretager i øvrigt ikke sine egne målinger. I stedet bygger specialisterne i online markedsføring deres vurderinger på tal fra andre analysefirmaer og trafik-data fra offentlige myndigheder….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Varme billeder på din mobil