iPhone Xs har overtaget magten i DK

Facebook går i stå, hvor det gør ondt

Da Facebook gik på børsen i 2012, nævnte det håbefulde online firma, at overgangen til mobile platforme ville blive en af de største risici for fremtiden.

Hvis mobilernes fremmarch var Mark Zuckerbergs største hovedpine for seks år siden, må man sige, at han har mestret den fantastisk dygtigt.

I dag henter Facebook ikke kun langt størstedelen af sin omsætning på mobile reklamer. Facebook ejer også flere af verdens mest populære apps til smartphones – WhatsApp, Messenger, Facebook og Instagram. Sidstnævnte blev tidligere på året den fjerde Facebook platform med over en milliard brugere om måneden.

Det skal man huske at tage med i sine påstande, når Facebook lige nu får kritik for at tabe pusten i sin vækst. Det er trods alt sværere at vinde én procent nye brugere, når man har 2,3 milliarder, end hvis man kun skal holde styr på f.eks. 100 millioner.

Desuden er Facebook – som næsten alle andre sociale medier – ved at mærke et vis mætning hos publikum. Især i de såkaldt ”modne” markeder som f.eks. Danmark er folk ikke længere så entusiastiske i deres brug af de sociale online netværk. De kigger mere, end de gør. Liker, skriver og kommenterer ikke så ofte som for bare to år siden.

Så stor er Facebook i forhold til sine rivaler i den vestlige verden. Kina er ikke medtaget, da kun kinesernes egne medier er tilladt her. (Infografik: Statista.com)

Overordnet set er Facebook dog stadig en urørlig nummer ét i verden. 1,5 milliarder klikker sig ind på Facebook mindst én gang om dagen, og på månedsbasis har ”fjæset” nu 2.300.000.000 medlemmer. Det er 60 pct af de 3,5 milliarder mennesker, der har internet adgang på denne klode. I Danmark er Facebooks udbredelse endnu større. Omkring 65 pct. af danskerne over 13 år er medlem af Mark Zuckerbergs online klub.

Det er derfor svært at se, hvordan en eller flere af Facebooks konkurrenter i den vestlige verden kan komme blot tæt på de sociale mediers nummer ét. Endsige nå det magiske tal én milliard, som Facebook nu har fire platforme med.

Twitter og Snapchat er ligesom Facebook gået i stå med hensyn til medlemskabet. Pinterest vokser flot, men ligger langt bagude. Ingen af de tre har i nærheden af 500 millioner brugere om måneden.

De eneste farer for Facebook lurer hos Facebook selv og i Kina. Ovre i det store land i øst har mindst ét socialt medie passeret en milliard brugere. Det er WeChat. Desuden ligger QQ lige omkring den magiske grænse. Begge sociale medier henter næsten udelukkende deres brugere i Kina selv og hos kinesere, der er bosat verden over.

Faren hos Facebook selv er naturligvis den arrogance, som Mark Zuckerberg og hans topledelse har vist over for data-sikkerhed og anvendelsen af Facebook-medlemmernes private informationer.

Cambridge Analytica skandalen åbnede verdens øjne for, hvad der kan ske med de oplysninger om en selv og vennerne, som man ganske uanende har lagt på Facebook. Et senere (vellykket) hacker angreb viste, at Facebook nok heller ikke havde sin sikkerhed helt på toppen.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om Facebooks konkurrenter er meget bedre på de punkter. I hvert fald har ærkerivalen Twitter haft voldsomt travlt med at rydde op ”nede i skyggen”, mens alverdens spotlys var tændt på Facebook.

Facebooks topledelse er godt klar over, at bålet er begyndt at brænde under det sociale medie. Derfor gør Facebook sig store anstrengelser for f.eks. at udrydde fake news, terror og stærkt politiske indlæg. I Europa overholder Facebook nu EU’s GDPR regler om privatlivets fred.

Målet er helt tydeligt, at Facebook prøver at genvinde tillid. Både hos sine brugere, hos politikere og hos stadig mere kritiske myndigheder. Om det lykkes, vil vi se de næste par år.

Indtil videre er kun Facebooks yngste medlemmer flygtet bort, men det er nok af andre grunde. Facebook er ikke længere cool blandt teenagere. De vil hellere bruge Snapchat, der dog slet ikke kan gøre de unge tilfredse. Mindst to millioner medlemmer har sagt farvel til Snappen i de senere måneder.

Facebooks stærkeste fremgang sker i Asien, men det er samtidig de nye medlemmer, som det sociale medie tjener mindst på. (Infografik: Statista.com)

Totalt set vokser Facebook stadig i medlemstal – men laaangsomt. Langt bedre går det med vokseværket hos de Facebook-ejede Instagram og WhatsApp.

Den sløvere stigningstakt ser dog ikke ud til at påvirke Facebooks indtjening. Aktionærerne kunne således glæde sig over et højere overskud end forventet i det netop overstående tredje kvartal.

Ikke desto mindre var der små blinkende gule lamper at se hos analytiker folket. Det gjorde opmærksom på, at de regioner af verden, hvor Facebook plejer at hente de fleste penge, synes at være ramt stærkest af de sociale mediers afmatning.

Facebook er jo i princippet gratis. Dér, hvor Zuckerberg henter sine mange milliarder, er på videresalg af personlige informationer fra brugerne til interesserede annoncører. Når de ved, hvad hver Facebook bruger interesserer sig for af emner, kan de skræddersy målrettede reklamer til dem. Præcist som Google gør med sin søgemaskine.

Ifølge de nye regnskabstal er Facebooks indtjening gået helt i stå i Nordamerika og Europa. De to regioner stod ellers for henholdsvis 49 og 24 pct. af Facebooks omsætning i juli, august og september.

Facebook tjener lige nu 59 kroner om året (8,82 USD) pr. bruger i Europa. I USA er det tre gange så meget – 27,61 USD eller 185 kroner. Heldigvis for Facebook er der fortsat stor fremgang i Asien og Stillehavs-området. Til gengæld er omsætningen pr. bruger her meget lav – 2,67 USD eller knap 18 kroner om året….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

iPhone Xs har overtaget magten i DK