Bogen har print og chips i

Facebook sniger sig ind i Kina

Facebook forbinder flere end to milliarder mennesker verden over, men har én stor sort plet på jorden, hvor Mark Zuckerberg og co. endnu ikke har fået fodfæste – Kina.

Siden 2009 har den kinesiske regering bandlyst alle sociale medier fra Vesten. Ikke kun Facebook, men også Twitter, Google og YouTube.

Det må gøre rigtig ondt på amerikanerne, for i Kina bor over en milliard mennesker, som er midt i en kulturel forvandling til at blive stor-forbrugere a la Vesten: Smartphones i massevis, europæisk tøj og sko, tyske luksus biler, franske rødvine osv.

Kina har samtidig opbygget sine egne sociale medier, der i størrelse kan måle sig med alle andre end Facebook – WeChat, Weibo, Alibaba, Baidu, RenRen. Kineserne er alt andet end analfabeter, hvad angår sociale medier og online handel.

Det betyder dog ikke, at Facebook, Twitter, Google og co. har opgivet Kina. Og slet ikke Facebook.

Facebooks Mark Zuckerberg og hans kone Priscilla, der er af kinesisk afstamning, har besøgt Beijing. Her joggede de bl.a. på den himmelske fredsplads.

Gennem årene er der foregået masser af diplomatisk aktivitet mellem USA og Kina – både på officielt og in-officielt plan. Ingen har dog formået at få åbnet den kinesiske ”firewall”. Indtil nu.

Ifølge New York Times har Facebook meget hemmeligt prøvekørt en ny foto-delings-app på det kinesiske marked. Den hedder ”ColorFul Balloons” og skal sagte åbne døren på klem ind til de næsten 1,4 milliarder kinesere.

Tricket fra Facebooks side er dels at navngive den nye app i den bedste kinesiske tradition med mange farver og symbolik. Dels kan man ikke finde Facebooks navn nogen som helst steder.

Udseende og virkemåde ligger tæt på Facebooks egen Moments app, men det bliver ikke nævnt med ét eneste ord eller logo. Heller ikke andre Facebook-ejede sociale medier som Instagram, Messenger eller WhatsApp.

Med andre ord kan man ikke se, at Colorful Balloons er sendt i luften af Facebook. App’en er lanceret af det lokale kinesiske firma Youge Internet Technology – igen uden direkte forbindelse til det ”store grimme Facebook fra USA”.

Sådan ser Colorful Balloons foto-app’en ud. Ikke med et ord nævnes Facebook eller Instagram.

Meget smart bruger Colorful Balloons også kinesernes egen meddelelses-app WeChat – ikke Facebook – til at forbinde brugerne med den nye foto-app. WeChat er en slags Twitter kopi, der med over 937 millioner brugere er fantastisk populær i Kina.

Facebook holder kortene tæt til kroppen og hverken afviser eller bekræfter New York Times historie. Den officielle kommentar lyder, at ”vi har sagt i mange år, at vi er interesserede i Kina. Vi bruger tid på at lære landets kultur og regler at kende.”

Senere har en Facebook talsmand her i weekenden tilføjet, at ”vores fokus i øjeblikket ligger på at hjælpe kinesiske virksomheder og udviklere med at komme ud i verden ved hjælp af vores annonce platforme.”

Til gengæld står det ikke klart, om Kinas internet censorer er klar over forbindelsen mellem Colorful Balloons og Facebook – og hvordan de vil reagere, når de opdager det.

Måske kan Facebook i virkeligheden bare nøjes med at slette sit eget vestlige navn og varemærke for at få lov til at agere på sin sidste store sorte plet på denne jord….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bogen har print og chips i