Kører dit trådløse net optimalt?

Facebook skaber mindre trafik

Facebook lovede for nylig ændringer i nyheds-strømmen, der betyder, at brugerne vil se færre nyheds-artikler og reklamer, men i stedet flere private opdateringer fra venner og familie.

Formålet skulle være at få Facebooks fokus ændret. Tilbage til den oprindelige mening med det sociale medie. Og mindre hensyntagen til aktionærernes tegnebog og kommercielle partneres interesser.

Mark Zuckerbergs understregning af, at ”tid, vi alle bruger på Facebook, er tid, der er brugt godt” blev ikke lige vel modtaget af alle. Professionelle nyheds-leverandører som aviser og tv-stationer er bekymrede for at miste læsere på Facebook, mens annoncører naturligt nok er bange for trafikken til deres websider.

Gennem de senere år har Facebook markeret sig som det sociale medie, der er klart bedst til at flytte trafik til eksterne hjemmesider. Meget bedre end alle konkurrenter tilsammen – og i klasse med Google søgemaskinen som henviser af kunder.

Det ses tydeligt i denne nye infografik fra Statista, der bygger på analysetal fra en Shareaholic rapport.

Ingen tvivl om, at et stærkere fokus på den private del af Facebook vil have en negativ effekt på Facebooks rolle som trafik-ressource. En position, som allerede var begyndt at falme før Mark Zuckerbergs opsigtsvækkende meddelelse i januar.

Er Facebook ved at miste værdi som marketing platform?

Ifølge Shareaholic faldt Facebooks andel af verdens webside trafik allerede mærkbart i anden halvdel af 2017. Shareaholic måler på besøgene på 250.000 hjemmesider, og her er Facebook henvisningerne droppet fra 30,9 pct. andel i 2016 til 18,2 pct. i perioden juli til december sidste år.

Eksperterne fra Shareaholic forklarer faldet med en række ændringer, som Facebook foretog sidste år på indholdet af nyhedsstrømmen. Desuden mener analytikerne, at Facebooks brugere generelt har ændret adfærd, når de besøger det sociale medie. De er mindre aktive end før – skriver og deler ikke så meget. De er blevet mere konsumerende og gider ikke selv gøre en indsats for at holde på venner og vinde nye læsere.

Facebooks held er, at annoncører og nyheds-leverandører ikke rigtigt har noget alternativ at flytte over til. Selv med faldet i henvisninger i efteråret er Facebook 20 gange bedre end f.eks. Twitter eller Instagram. Den eneste lille trussel er Pinterest, som har fordoblet sin evne til at skaffe trafik til eksterne websider i de senere år. Pinterest er nu næsten halvt så god til det som Facebook….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kører dit trådløse net optimalt?