Snyder Huawei igen med sine billeder?

Facebook har stigende alders-problem

Det er ikke kun lande som Danmark eller Japan, der har et problem med, at indbyggerne bliver ældre og ældre – og en større del af befolkningen end nogensinde før er pensionister.

Et par af de sociale medier har samme problem – først og fremmest Facebook og Twitter. Nogle reklamefolk er ligefrem begyndt at kalde Facebook for de sociale mediers alderdoms-hjem.

Det er jo nok en påstand, der skal justeres. Facebooks alders-profil svinger meget fra land til land, ligesom det sociale medie har forskellig udbredelse. I Danmark bruger f.eks. 60 pct af alle personer over 13 år Facebook. Tallet er dog faldende.

Samme udvikling ser man i USA. En ny statistik fra Edison Research viser således, at udbredelsen af Facebook er faldet med hele seks procent på et år. Lige nu bruger 61 pct. af amerikanerne over 12 år Facebook. I 2017 var det 67 pct.

Teenagere flygter fra Facebook i store tal. De fortæller, at de i dag flere venne-anmodninger fra forældre, tanter, onkler og bedsteforældre end fra jævnaldrende.

 

Meget værre ser det ud for den vigtige og meget købe-ivrige aldersgruppe 12 til 34 år. Her er Facebooks markedsandel faldet fra 79 til 62 pct. på kun 12 måneder.

Facebooks ændrede aldersprofil kan også læses ud af tallene fra Edison Research. I aldersgruppen 35 til 54 år havde Facebook en udbredelse på 72 pct. i 2017. Nu er den faldet en smule til 69 pct.

Og apropos pensionisterne: Ifølge samme analyse er Facebooks popularitet hos amerikanere fra 55 år og opefter vokset med fire procent. Fra 49 til 53 pct.

Ikke underligt, at mange teenagere klager over, at de får flere venne-anmodninger på Facebook fra forældre, tanter, onkler og bedsteforældre end fra jævnaldrende!

(Infografik: Statista.com)

Rapporten fra Edison Research giver desværre ikke nogen forklaringer på, at teenagere og andre unge forlader Facebook i USA.

En af årsagerne er uden tvivl Facebooks problemer med private data, hacker angreb og brud på brugernes tillid – som f.eks. i forbindelse med salg af bruger-informationer til eksterne annoncører osv.

En anden grund er, at platforme som Instagram eller Snapchat tiltaler unge meget mere end klassiske sociale medier som Facebook eller Twitter. De nye er hurtigere, sjovere, nemmere at bruge og mere billed-fokuserede. Samtidig indsamler de ikke så mange data om hver bruger.

Den situation kan dog hurtigt ændre sig for Facebook-ejede Instagram. Facebook har nemlig meddelt, at man bygger på en fælles grund-platform for meddelelser, så de kan deles nemmere på tværs af Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snyder Huawei igen med sine billeder?