Når et fjernsyn ikke må ses

Facebook bare vokser og vokser

Som de fleste andre sociale medier har Facebook sit udgangspunkt i USA, og langt de fleste brugere er amerikanere. 239 millioner for at være præcis.

Hos verdens største sociale medie ser fremtiden – og nutiden – anderledes ud. Ganske vist henter Facebook halvdelen af sin annonce-omsætning i USA, men det store antal brugere bor i andre dele af verden.

38,3 pct. af Facebook-brugerne kommer i dag fra Asien og Stillehavs-området, mens kun 17,6 pct. bor i Europa inklusive Danmark. Her ligger også hver fjerde krone i reklame-indtægter for Facebook.

Skulle Facebook imidlertid få hul på det enorme kinesiske marked, kan den globale balance mellem brugerne ændre sig markant. Facebook boss Mark Zuckerberg har for nylig været på en ny charme-offensiv i Kina, og han spås lige nu gode chancer for at få en dør åbnet for sit sociale medie.

Kina er i dag den eneste store sorte plet på verdenskortet for Facebook – og såmænd også for de øvrige andre sociale medier fra Vesten som f.eks. Twitter, Snapchat, YouTube eller Instagram.

Til gengæld sidder Facebooks på papiret værste konkurrent godt og solidt på det kinesiske marked. Det er WeChat, der har over en milliard brugere. Også Kinas Weibo er stor og stærk på hjemmebane.

Globalt set bliver Facebook bare større og større. Omsætningen i det netop overståede tredje kvartal voksede med 47 pct. i sammenligning med samme periode for et år siden – netto overskuddet sågar med 79 pct. Som det ser ud lige nu, vil Facebook nok nå en omsætning på 35 milliarder USD i år. Det svarer til utrolige    milliarder kroner.

Mark Zuckerberg advarede ved regnskabs-aflæggelsen sent onsdag aften, at overskuddet i de kommende kvartaler vil falde. Årsagen er bl.a. massive investeringer i nye sikkerheds-procedurer, der skal forhindre politiske modstandere af USA – plus selvfølgelig alle ekstremister inklusive de amerikanske – får adgang til at reklamere mere eller mindre offentligt på Facebook.

Mark Zuckerberg har et godt øje til Asien, Afrika – og ikke mindst Kina. Det er her, at Facebooks vækst skal hentes i de kommende år.

De nye initiativer er en direkte reaktion på kritikken mod Facebook og andre sociale medier for (angiveligt) at have tilladt russisk propaganda at påvirke det seneste præsidentvalg i USA.

Det er en politisk krusning på overfladen, som Facebook skal overstå uden de store skader i den kommende tid. Det samme gælder den konstante diskussion med EU-kommissionen i Bruxelles, der mener, at Facebook og andre amerikanske tech-giganter som f.eks. Google misbruger deres dominans på internet.

Overordnet set går det nemlig ufattelig godt for Facebook. Så godt, at regnskabschefer hos næsten alle andre virksomheder må kigge misundeligt over til det sociale medies hovedsæde på 1 Hacker Way i Silicon Valley byen Menlo Park.

Siden Facebook gik på børsen i maj 2012, er Facebooks vækst kun droppet under 40 pct. i fire af 22 kvartaler. De mennesker, der købte Facebook aktier for fem år siden, er blevet rige i mellemtiden. Mark Zuckerberg selv er blandt verdens fire-fem mest velhavende mennesker i dag.

Facebooks topledelse er udmærket klar over, at fremtidens store pengemaskine ligger uden for USA. Ikke kun i Kina, men spredt over hele kloden.

1,5 milliarder af Facebooks brugere bor i dag andre steder end i USA, Canada og Europa. Reklame-omsætningen på dem udgør dog under 30 pct. af Facebooks total.

Hvis Facebook finder nøglen til at hæve omsætningen pr. bruger i Asien og i andre regioner med udviklingslande, har verdens største sociale medie masser af vækst foran sig. Skulle nøglen også kunne bruges til at åbne Kina, er Facebooks potentiale næsten umulig at overskue….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når et fjernsyn ikke må ses