Reno tager billeder med en kile

Facebook åbner mere for News Feed

Det er længe siden, at tidslinier på skærmen var nogle kronologiske linier, der viste ens egne aktiviteter – eller til nøds, hvad udvalgte personer skulle foretage sig i den kommende tid.

I dag trodser de tid og sted og hedder News Feed eller ”nyhedsstrøm” på Facebook. Her indeholder de også indlæg, fotos og videoer. Nogle gange sidder man faktisk og spekulerer på, hvorfor man skal se på alle disse ting, som man slet ikke har bestilt.

Måske er det kritikken fra tusinder af brugere, som Facebook har lyttet til. Måske er det for at tilfredsstille myndigheder og politikere, der kigger mere og mere skeptisk på, hvad verdens største sociale medie foretager sig.

For faktum er, at Facebook i løbet af de kommende dage og uger vil åbne noget mere for hemmelighederne bag, hvad der bestemmer indeholder af hver FB brugers daglige nyhedsliste. Herunder også, hvorfor man ser reklamer fra bestemte firmaer.

Fremover kan I få en forklaring på, at I ser bestemte indlæg og poster på jeres Facebook skærm – også selvom I aldrig har bedt om dem.

Hemmeligheden ligger i en nye knap på Facebook skærmen, der hedder ”Why am I seeing this post?” eller formentlig ”Hvorfor ser jeg dette+”, når den kommer i en dansk version.

De første med en engelsk Facebook app har allerede fået den nye funktion, men som altid tager det tid at rulle nye ting ud til over to milliarder brugere verden over. Omkring 1. maj skulle alle have fået den.

Man vil finde den nye knap øverst til højre, når man klikker på et indlæg på sin nyhedsliste. Så åbner en tekstboks, der vil fortælle baggrunden for, hvorfår man netop har den post stående på sin Facebook skærm.

Forklaringen kan f.eks være, at indlægget kommer fra en ven, man har fundet på Facebook. Det kan tillige være en gruppe, man har meldt sig ind i, eller en Page, man følger.

Her er den forbedrede “Hvorfor ser jeg denne reklame?” funktion, der kommer til Facebook?

Forklaringen kunne også være om den information, der har den største indflydelse på rækkefølgen af ens præsenterede indlæg. Det kan være, hvor ofte man inter-agerer med en bestemt person, gruppe eller kommerciel Facebook side.

Desuden kunne det være en beskrivelse af de typer indlæg, man kigger mest på, mens man er på Facebook – videoer, fotos, links, et indlægs popularitet, hvor ofte det deles osv.

Endelig vil ”hvorfor” knappen afsløre ens genveje til kontroller som Unfollow, præferencer på nyhedsstrømmen, private indstillinger eller ”se først”.

Alt sammen skal det være med til at gøre nyhedslisten på Facebook mere personlig og bruger-styret i fremtiden.

Mange vil jo nok mene, at de ”skræddersyede” reklamer er værre på Facebook end de indlæg og poster, som det sociale medie vurderer, at man har bedst af at læse og se.

https://www.youtube.com/watch?v=s5BJyS8meho

Allerede i et stykke tid har Facebook tilbudt sine brugere en ”Hvorfor ser jeg denne reklame” funktion. Ikke mange har brugt den, og særlig meddelsom har den heller ikke været.

Fremover bliver også denne feature forbedret kraftigt. Sikkert af samme grund som den nye forklaring på, hvad man ser på sin nyhedsliste: Facebook ønsker at se mere åben ud. Om det sociale medie så også bliver det i praksis, må tiden vise.

Fremover vil funktionen bl.a. afsløre, om det firma, reklamen kommer fra, f.eks. har uploadet information, der omfatter brugerens email. Eller om annoncøren arbejder sammen med et marketing bureau, som arbejder med ens personlige oplysninger.

I sidste ende vil det nok være en øjen-åbner for mange mennesker, der slet ikke husker, at de har givet et firma deres email adresse og telefon-nummer. Firmaet forbinder nu bare de informationer med hinanden….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Reno tager billeder med en kile