Samsung hjælper dansk musik

Et elektrisk løbehjul for to

Fra nytår er der sket en vigtig ændring i det danske trafikbillede. Nu er det nemlig tilladt at køre med små motordrevne køretøjer som elektriske løbehjul og skateboards på cykelstierne.

Disse køretøjer er højeste mode i mange udenlandske storbyer, hvor de bruges af alt fra vilde teenagere til forretningsfolk i habit, der er trætte af det evige trafikkaos og besværet med at finde en p-plads til limousine og SUV.

I Danmark har vi ikke set nær så mange af dem, hvilket skyldes usikkerhed om, hvorvidt de var lovlige eller ej. Det er de nu som en forsøgs-ordning, som bl.a. Rådet for Sikker Trafik har kritiseret.

Anyway – man kan drøne ad cykelstierne med op til 30 kilometer i timen på sit elektriske løbehjul eller skateboard. Naturligvis under forudsætning af, at man bærer hjelm og overholder færdselsreglerne.

 

 

Det bliver spændende at se, om de små ”ellerter” kan blande sig med cyklisterne uden at komme i krig med dem. Især i København tror cyklisterne, at de ejer hele byen – hvad de stort set også gør.

Både dem på dyre racercykler, de mere adstadige på jernhestene, dem på elcykler og ikke mindst dem, der gør cykelstierne langsomme med ladcykler til børn. De brede cykler fylder lige så meget på stien som en lastvogn i en lille ensrettet gade i den gamle bydel.

En af de helt nye elscootere eller elektriske løbehjul er Unicorn fra Litauen. Den er ret usædvanlig, fordi den kan bære både på ”chaufføren” og på bagage i form af et barn, et kæledyr eller tasker og indkøbsposer. Altså en elektrisk variant af den cykel med børnesæde og cykelkurv.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt de danske lovgivere har taget hensyn til sådan en type el-løbehjul. Men nu omtaler jeg Unicorn Scooter, fordi det er en usædvanlig nyhed – og fordi den indeholder ganske meget moderne elektronik.

 

Unicorn er designet af Ignas Survila og Daris Patrulaitis, der har formået at presse en kraftig elmotor og batteri i deres løbehjul. De leverer et output på 500 watt – nok til en aktions-radius på 80 kilometer inden næste opladning.

Den kan foretages nemt og smertefrit, idet batterierne sidder i små praktiske modler, som kan oplades trådløst via et magnetisk system. Batterierne sidder gemt af vejen i den lodrette del af stellet.

Foran cyklisten er stellet indrettet med en forhøjning, hvor f.eks. et lille barn kan stå mellem sin forælders arme. Alternativt kan man placere en lille ramme øl, en indkøbspose eller sin arbejdstaske samme sted.

Unicorn reklamerer naturligvis med, at deres elscooter er en helt unik måde at blive transporteret på. Den løser faktisk alle trafikproblemer i f.eks. en storby – mener de kreative litauere. Jeg savner dog umiddelbart en indikation af, hvordan man skal holde bagagen på plads – med seler, spænde, elastikbånd eller hur?

Lige nu søger de to litauiske designere finansiering af deres elektriske løbehjul for to. Derfor bliver Unicorn nok ikke særlig udbredt på danske cykelstier her til næste forår….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung hjælper dansk musik