Apple dominerer den digitale tid

Er Facebook ved at blive en ”good boy”?

Facebook er måske ikke voldsomt populær i Esbjerg og omegn lige for tiden, efter at verdens største sociale medie i går aflyste at bygge et stort datacenter for mange millioner i det vestjyske.

Til gengæld kan Facebook sagtens genvinde meget af sin mistede goodwill og popularitet, hvis Mark Zuckerberg og co. overholder de nye løfter, som blev afgivet i går.

Facebook vil nemlig satse meget mere på at beskytte brugernes privatliv og informationer. I de kommende år vil it-systemerne blive bygget om, så folks data ikke længere kan misbruges,

Hele Facebook skal forvandles til et mere intimt og trygt sted at være. Ingen andre end dem, man ønsker, skal kunne se ens informationer. Kryptering af data vil blive indført på Facebook. Færre data end i dag vil ligge permanent på det sociale medias servere. Endelig skal data sikkerheden øges, så man ikke fremover hører om datalæk, succesrige hacker angreb osv.

Facebook boss Mark Zuckerberg luftede de nye planer i et blog-indlæg, der gik i luften i går onsdag. Det er en slags opfølger på de mere løse løfter, som Zuckerberg gav i forbindelse med Facebooks seneste regnskabs-fremlæggelse.

I det nye blog-indlæg lover Facebooks stifter også, at de forskellige apps fremover vil kunne arbejde bedre sammen på tværs og med de centrale netværk. Ud over Facebook selv drejer det sig om WhatsApp, Messenger og Instagram.

Tilsyneladende skal WhatsApp være forbillede for den udvikling. WhatsApp er Facebook koncernens mest sikre meddelelses-platform og har med stor succes bygget nye funktioner og features ovenpå, uden at det er gået ud over sikkerhed, end-to-end kryptering osv.

Ret overraskende viser Mark Zuckerberg også forståelse for, at folk måske ikke tror på, at Facebook faktisk vil gøre, hvad man lover. Publikum har haft grund til at være skeptisk over for alle tiltag, der har med den private online sikkerhed at gøre:

Facebooks topchef Mark Zuckerberg lover, at det sociale medie skal blive meget mere sikkert at færdes i fremover. Især når det gælder beskyttelse af private data.

”Helt ærligt har vi i øjeblikket ikke et godt ry for at bygge services med høj privat sikkerhed i,” skriver Zuckerberg i sit blog indlæg.

Omvendt har Facebook “gentagne gange” introduceret sikkerheds-features, som folk har ønsket. De har bare ikke fået den anerkendelse, de fortjener. De nye tiltag vil være meget mere tydelige. De vil være åbne og opfordre til samarbejde mellem Facebook og sine brugere.

Den slags kan kræve tunge beslutninger hos Facebook. De kan f.eks. gå ud over Facebooks vigtigste indtægtskilde – at sælge reklamer og informationer, der gør det muligt for annoncørerne at skræddersy deres tilbud til hver enkelt bruger.

Desuden vil Facebook fremover afvise at lagre følsomme data i lande, der behandler menneske-rettighederne dårligt. Det må jo f.eks. betyde, at Facebook ikke vil acceptere Ruslands krav om at lagre alle data lokalt eller Kinas idé med at censurere og overvåge indholdet i alle sociale medier.

Viser Facebooks nye strategi sig at holde – og den bliver gennemført i praksis – vil det være en stor forandring for en virksomhed, der ellers hidtil har været et synonym for data-indsamling og -deling.

På den anden side er strategi-skiftet nok nødvendigt for Facebooks overlevelse på længere sigt. Facebook kan ikke længere nøjes med at bruge det gode gamle PR trick med knæfald og offentlige undskyldninger. Det er sket alt for ofte til, at folk efterhånden tror på de pæne ord.

Hvis Facebook vil undgå mere ballade og flere kontroverser med politikere og forbruger-organisationer i fremtiden, skal løfter følges op af reelle forbedringer. Som alle kan se og føle. Det vil formentlig kunne forbedre Facebooks plettede image….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple dominerer den digitale tid