AirPower ankommer i marts

Er få nye mobiler bedre end mange?

Dagen før verdens vigtigste mobiltelefon udstilling åbner i Barcelona – Mobile World Congress – er det måske det rette tidspunkt at læne sig tilbage i sofaen for en stund og tænke lidt på udviklingen igennem de senere år i den eksplosivt voksende industri.

I går kunne jeg her på min Leifshows.dk blog afsløre, at salget af smartphones for første gang i historien er begyndt at falde. Er vi ved at være trætte af at skifte til en ny telefon mindst én gang om året, bare fordi fabrikanterne sender en ny model på markedet?

Det er også lidt interessant at studere, hvor forskellige strategier smartphone fabrikanter lægger for at sikre sig i en plads blandt de bedst sælgende i verden.

Nogle gør det ved at skabe en vis form for eksklusivitet omkring sig, Andre buldrer ud med mange forskellige modeller for at dække alle prisklasser og målgrupper.

Apple hører helt klart til den første kategori. Det gør OnePlus og Google også. Alle tre sigter udelukkende på high-end markedet med kun meget få nye modeller hvert år. Apple og Google tillader sig samtidig at tage meget høje priser for deres telefoner, mens OnePlus kører med succes på at sælge topmobiler til få kroner.

Samsung og Huawei hylder den præcist modsatte strategi. De dækker også den høje ende af markedet ligesom Apple, men tæppebomber samtidig markedet med masser af telefoner i de lavere prisklasser.

Som man kan se af den nye infografik fra analysefirmaet Statista lancerede Huawei 25 forskellige smartphone modeller i 2017. Samsung kom med 22 – mens Apple i den anden ende af skalaen præsenterede bare tre, Google to Pixel telefoner og OnePlus også kun to.

Jeg skal ikke vurdere, om den ene eller den anden strategi er den rigtige. Begge vil dog komme på en prøve, hvis forbrugerne fortsat holder igen med at købe nye smartphones – sådan som de gjorde i oktober, november og december, hvor de seneste salgstal stammer fra.

Det kunne dog se ud, som om flere af verdens store smartphone fabrikanter er begyndt at trimme deres udvalg af mobiltelefoner. De vil hellere fokusere på færre modeller, som de måske kan tjene flere penge på.

Fem store smartphone fabrikanter – heriblandt også Samsung – udsendte således færre nye modeller i 2017, end de gjorde i 2016….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

AirPower ankommer i marts