Hate speech i kraftig vækst

Energizer sætter ny verdens-rekord

Normalt, når man taler om kapløb på mobiltelefoner, drejer det sig om stadig større skærme eller flere kameraer på for- og bagside. Mere sjældent sætter smartphone fabrikanterne fokus på deres batterier.

OK – vi har fået trådløs og/eller hurtig opladning af batteriernes,  men hvad med deres størrelse eller teknologiske opbygning. Li-ion batterier er efterhånden et meget gammelt materiale, og det er tilmed brandfarligt. Derfor har de fleste flyselskaber forbudt, at gadges med Li-Ion batterier må lægges i bagage, der lægges i flyenes lastrum.

Energizer har desværre ikke en ny batteri-teknologi at vise frem. Til gengæld vil batteri-giganten gerne fortælle, at man vil kaste sig vildt og voldsomt ud i konkurrencen med de store fabrikanter af smartphones.

I slutningen af denne måned vil Energizer præsentere 26 nye mobil-modeller, hvor den ene sætter verdens-rekord i batteri-størrelse. 18.000 mAh skal Energizer Power Max rumme.

Med et kæmpe-batteri i den konventionelle Li-ion teknologi må Energizer telefonen blive en tung og diger svend.

Det er fire-fem gange mere energi end flertallet af dyre smartphones i dag. Her bliver 4.000 mAh batterier normale på de store modeller, der kommer her i 2019 – f.eks. på Samsungs helt nye Galaxy S10 telefoner.

De nærmeste rivaler til den nye Energizer Power Max er Xiaomis Mi Max 2 med 5.300 mAh og Motorolas Moto E5 Plus med 5.000 mAh. Ingen af disse kraftige mobiler bliver solgt på det danske marked.

 

Meget kunne type på, at vi med den nye Energizer omsider får en smartphone, der kan køre i flere døgn uden at skulle lades op undervejs. Dog er batteriet ikke det eneste i en mobil, som bestemmer driftstiden.

Den anvendte processor, grafikchips og skærmens størrelse har også betydning. Det gælder især, hvis man bruger sin mobil under forhold, man kan kalde normale eller realistiske.

Her ses en oversigt over ti mobiltelefoners batterier og deres realistiske driftstid på en opladning. (Infografik: Statista)

De målinger, som de fleste smartphone fabrikanter anvender, er lige så lidt værd som bilfabrikanternes angivelse af kilometer pr. liter. De er foretaget under ideelle forhold og ofte med en kombination af belastninger, der tilgodeser fabrikanterne mere end forbrugerne.

Infografikken fra Statista viser ikke kun batteriernes størrelse på en række populære smartphones. De angiver også, hvor mange timer man kan forvente, at mobilerne kan køre på en opladning under realistiske forhold.. Det sker ved at anvende en skrap test, som fagmediet Phone Arena har udviklet.

Da Energizers Power Max endnu ikke er lanceret, optræder den ikke på listen. Et godt gæt kunne dog tyde op 65 til 70 timers driftstid. Det er næsten tre døgn.

Energizer får bygget sin nye Power Max af den franske fabrikant Avenir Telecom, der allerede har fremstillet sidste års mobiler fra batteri-giganten..

Blandt dem var en Power Max P16K telefon, som skulle rumme et næsten lige så stort batteri – nemlig på 16.000 mAh. Den blev vist for et år siden, men nåede aldrig at komme til salg på markedet….

Forfra skal den nye Energizer Power Max se helt uskyldig ud. Hemmeligheden ligger i det rekordstore batteri på 18.000 mAh.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hate speech i kraftig vækst