Digitale reklamer går stærkt frem
Alle ved, at flere og flere reklamer flyttes fra de trykte medier og over på online. Det har været tilfældet i adskillige år og er bestemt ikke nogen nyhed.
Bare spørg i salgsafdelingerne hos bladhusene – og tæl, hvor mange dagblade, magasiner, lokal-aviser og fagblade der er bukket under siden årtusinde-skiftet.
Men hvor flytter annonce-kronerne hen – både nu og i de kommende år. Forbruget på marketing falder jo ikke totalt set.
Helt nemt er det nok ikke at vælge de rigtige kanaler for reklame-folk og marketing-specialister. For tingene skifter hurtigt – også i den digitale verden. Tænk blot på mobiltelefonernes og de sociale mediers hastige fremmarch i de senere år.
Én ting synes alle dog enige om: Det digitale reklame marked vil ikke vise nogen mætning i de nærmest kommende år.
Ifølge Statistas Digital Market Outlook vil den globale reklame omsætning i digitale medier nå 227 milliarder USD i år – det svarer til ca. kroner.
Hvis trenden fortsætter, som den har gjort i de seneste år, vil omsætningen vokse til 332 milliarder USD (ca. kroner) om fire år.
Analytikerne mener, at den stærkeste vækst vil komme fra annoncer i sociale medier. De vil dog ikke kunne overhale søgemaskine reklamer, der sidder på 40 pct. af den digitale annonce-omsætning lige nu.
Ingen kommentarer endnu