Big Brother banker på i klasseværelset

#deleteFacebook blev en fiasko

Det er interessant at se, hvilke følger Cambridge Analytica skandalen har fået for Facebook – og for den sags skyld alle andre sociale medier. Ingen tvivl om, at topledelserne hos Twitter og Google har fulgt sagens udvikling nøje, for de kunne sagtens være endt i præcis samme situation.

Efterhånden kunne det se ud, som om den største skade for Facebook er sket politisk. Aldrig før har topchef Mark Zuckerberg måttet stå skoleret for kongressen i USA, regeringen i England eller for parlamentet i EU. Alle steder med anklager fra politikere, der knap aner, hvad sociale medier i det hele taget er for en størrelse – og slet ikke, hvordan de fungerer.

Også Facebooks aktiekurs var i en periode hårdt ramt af Cambridge Analytica krisen, hvor personlige informationer fra 41 millioner Facebook brugere var blevet misbrugt til præsident Trumps valgkampagne i 2015 og senere også Brexit afstemningen i England. I mellemtiden har Facebooks aktiekurs sundet sig og er tilbage på niveau med, før helvede brød løs.

Til gengæld ser det ikke ud til, at hverken Facebooks salg eller medlemmernes interesse for at bruge det sociale medie er faldet spor.

Kampagnen mod Facebook i de andre sociale medier er endt med en fiasko. Kun meget få har forladt Facebook, og mange FB brugere er pludselig blevet meget mere aktive.

Jeg har tidligere beskrevet analyser, der viste, at kun 4-5 pct. af brugerne har forladt Facebook, mens over 50 pct. besøger det sociale medie lige så meget, som de gjorde før skandalen.

Dermed et det #deleteFacebook kampagne, som kørte på konkurrerende sociale medier – og som fik meget omtale i bl.a. de danske nyhedsmedier, vist sig at være en fiasko.

Det viser også en ny amerikansk analyse fra ComScore. Ifølge den steg antallet af unikke Facebook brugere faktisk med syv procent i april, hvor skandalen var på sit højeste. Da voksede Facebooks brugertal i USA til 188,6 millioner. Samtidig brugte hver Facebook besøgende længere tid, hver gang vedkommende loggede sig ind på det sociale medie.

At #delete bevægelser ellers kan være meget effektive, så vi for et år siden, da Uber var inde i et uvejr. Da reagerede 200.000 amerikanske Uber brugere på ”DeleteUber kampagnen ved at slette deres app. På samme tid gik Uber konkurrenten Lyft frem som aldrig før.

Mens Cambridge Analytica skandalen var på sit højeste, steg Facebook brugernes daglige tid på det sociale medie.

Spørgsmålet er så nu, om skandalen i sidste ende ikke har været en fordel for Facebook. Det sociale medie havde inden da et problem med, at brugerne var for sløve. De kiggede kun på andres indlæg, men kommenterede mere sjældent end før – og lagde også selv færre ting ind.

Netop manglende aktivitet er dødsens for et socialt medie, der lever og ånder med, hvor ivrige brugerne er til at uploade, dele og kommentere andres bidrag. Nu blev Facebooks gennemsnitlige medlem åbenbart vækket af den megen omtale af data misbruget, så de er begyndt at bruge mediet meget mere end før.

Mon man kan høre Facebooks marketingfolk og sælgere klappe diskret i hænderne i baglokalet. De burde, for Cambridge Analytica skandalen har blæst nyt liv i Facebook.

Selvfølgelig har skandalen også givet Facebook en lærestreg. Facebook kan ikke længere tillade sig at ignorere sine egne brugere og tro, at man kan tillade sig hvad som helst.

Cambridge Analytica skandalen har nok åbnet Mark Zuckerbergs øjne for, at han altså ikke kan gå på vandet. Det ser dog ikke ud til, at Facebook tager økonomisk skade af sin manglende interesse for at beskytte medlemmernes private data.

Skandalen har afsløret, at Facebooks ledelse alt for længe har undladt at informere sine brugere ordentligt om de personlige informationer, som det sociale medie samlede op om dem. OK – man har altid kunnet justere sin profil, så det blev svært at kopiere ens data. Men Facebook har ikke ligefrem reklameret med, hvordan man gjorde.

Det gør Facebook nu. Også skræmt af EU’s nye persondata ordning GDPR, som indføres den 25. maj.

En anden ny rapport – denne gang fra Deutsche Bank – har kigget på, om Facebooks sletning af en halv milliard falske konti i første kvartal af i år har haft nogen indflydelse på reklamernes effekt på det sociale medie. Det kunne man jo godt forestille sig, når der pludseligt er 583 millioner færre at sende sine kommercielle budskaber ud til.

Ifølge Deutsche Bank har sletningen af de mange konti haft meget lille, hvis ikke nul indflydelse på ”audience reach”. Rapporten fortæller også, at målrettede reklamer (”ad targeting”) på tværs af alle målgrupper faktisk er steget i årets første tre måneder….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Big Brother banker på i klasseværelset