Efter LG G6 kommer nu V30

De fleste har en iPhone 6

Siden amerikanerne kunne begynde at købe iPhone i juni 2007, har Apple solgt flere end 1,1 milliard eksemplarer  af den banebrydende smartphone.

IPhone er dermed også Apples største bestseller – i hvert fald målt i styktal – og telefonen har været kraftigt medvirkende til, at Apple i dag er verdens mest værdifulde virksomheder og en af de mest beundrede på denne jord.

I Danmark er iPhone suverænt den mest populære mobiltelefon med konstante markedsandele på 50 pct. og derover. Det faktum vil næppe ændre sig, når Apple til september lancerer to nye iPhone 7S modeller og en særlig super-duper iPhone 8, der skal fejre telefonens 10 års fødselsdag.

Men hvordan ser det egentlig ud på verdensplan? Det har analysefirmaet Newzoo fundet ud af:

Ifølge Newzoo var der 728 millioner iPhones i brug i april 2017 – det er 63 pct. af alle de iPhones, som nogensinde er solgt.

Mest udbredt er i iPhone 6 generationen, der udgør næsten 30 pct. af den installerede base – 21 pct. fra iPhone 6 og otte pct. fra model 6S.

Tallene viser, at iPhones er meget holdbare telefoner, hvilket måske kan blive et problem for Apple.  For når mobilen kører godt, køber folk ikke nyt.

De overholder helt tydeligt heller ikke den traditionelle cirkel, hvor man udskifter sin mobiltelefon senest hvert andet år. Hos Apple er over halvdelen af iPhones hos folk er fra før 2014.

Hvordan Apple vil løse den udfordring, får vi nok snart at se. For Apple har helt sikkert ikke lyst til at blive kvalt i sin egen succes.

Prisfald vil næppe være en acceptabel løsning for Apple. Den slags har man aldrig gjort, selvom det kan få et stagnerende salg til at gå i gang igen.

Apple vil snarere gøre den kommende iPhone 8 så interessant og eftertragtet, at folk bare vil have en ny telefon her og nu. Måske ikke selve iPhone 8, der efter sigende skal koste over 10.000 kroner – så i det mindste en af de nye 7S’er.

I øvrigt er USA slet ikke det største marked for iPhones, som mange ellers går og tror. Nok i markedsandel (47,4 pct), men ikke i styktal.

Da Steve Jobs i januar 2007 præsenterede den første iPhone, var der nok ikke mange andre end han selv, der troede på, at telefonen 10 år senere ville have solgt i over 1,1 milliarder eksemplarer.

De fleste iPhones i verden er solgt i Kina. I april befandt 228 millioner af de iPhones, der var i brug i verden, sig i hænderne på en kineser. I USA var det ”kun” 110 millioner.

Apples stærke markeds-position i Kina forbløffer nok en smule, al den stund at kinesiske mærker som Huawei, Oppo, Vivo, Xiaomi, ZTE, Lenovo/Motorola og OnePlus er på stærk fremmarch. Sandheden er dog også, at Apple og Samsung taber markedsandele i Kina.

Og når vi nu er ved tallene. Gæt engang, i hvilket større land i verden at Apples iPhone har den største markedsandel?

Det er ikke USA, ikke Kina, ikke Danmark – nej, det er i Japan. Her er markedsandelen for iPhone på imponerende 60,1 pct. Og det i et land, der selv producerer masser af smartphones via Sony, Panasonic, Sharp osv….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Efter LG G6 kommer nu V30