Grammys sådan lidt historisk

Dating er stadig et stort hit

Det er ikke mange år siden, hvor det at bruge online dating var sådan lidt flovt og hemmeligt. Den slags gjorde jo kun mennesker, der ikke kunne finde en partner i den virkelige verden.

Siden blev dating ligefrem en mode trend blandt teenagere. Hvis man ikke havde en profil på mindst én dating service på nettet – gerne på flere – var man helt yt.

I dag har Facebook udviklet sig til verdens største dating platform, selvom Mark Zuckerberg og co. helst ikke vil tale om den del af forretningen.

I nogle menneskers øjne bliver dating nemlig sidestillet med porno, som Facebook også er fyldt med. Facebook prøver at bekæmpe de frække billeder med stadig bedre algoritmer og filtre, men alligevel oplever mange brugere af det sociale medie alligevel, at de dagligt får venne-anmodninger fra meget nøgne medbrugere.

Folk er stadig meget uenige om fordele og ulemper ved online dating. (Infografik: Statista.com)

Online services som danske Dating.dk og internationale apps a la Tinder har gjort et stort arbejde med at ændre opfattelsen af partner-søgning pr. internet. For ”millenials” – mennesker mellem 18 og 35 år – er Tinder en lige så naturlig del af hverdagen som sociale medier.

Ifølge det store analyse firma YouGov er der dog fortsat en stor kløft i opfattelserne af dating services. Nemlig mellem dem, der har brugt dem – og dem, der ikke har.

Den nye undersøgelse viser således, at ikke-brugere har en tendens til at fremhæve negative egenskaber ved online dating. De beskriver dem med ord som bedrøvelige, formålsløse eller direkte farlige.

De mennesker, der bruger dating services eller har gjort det i fortiden, er langt mere positive. De kalder dem interessante, behagelige, praktiske eller ligefrem sjove.

Verdens største dating koncern vokser kraftigt. (Infografik: Statista.com)

Nye tal fra USA viser, at 39 pct. af alle voksne amerikanere har brugt en dating app på deres mobiltelefon. For otte år siden var det kun 29 pct. Hos de 18- til 24-årige singler er andelen helt oppe på 47 pct.

Match.com er verdens største dating koncern – bl.a. takket være flagskibet Tinder. Det er en kæmoe forretning, der voksede med hele 30 pct. i 2018. Match omsatte sidste år for 11,7 milliarder kroner (1,73 mia. USD). Knap halvdelen af indtægterne kom fra Tinder app’en.

Tinder har I dag 4,35 millioner abonnenter worldwide. Alene 1,25 millioner nye blev tilføjet sidste år. Mange bruger Tinder gratis, men et stigende antal opgraderer til et betalt abonnement. Det skal angiveligt forbedre chancerne for at finde en data betydeligt.

Der var engang en tid, hvor unge bejlere måtte oparbejde en god portion mod og selvtillid, før de turde invitere en ung kvinde ud. I dag kræver det kun en smartphone og et 100 kroners abonnement for at blive glad og lykkelig….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grammys sådan lidt historisk