Vi elsker LEGO mere end alle andre
Engang imellem kan man godt sidde og undre sig en smule. For selvom tech-firmaer som Google og Facebook ustandseligt bliver beskyldt for alskens onde ting, er de alligevel blandt de virksomheder i verden, der har det bedste ry hos publikum-
Det viser den nyeste udgave af BrandIndex fra analysefirmaet YouGov. Det måler den overordnede sundheds-tilstand på flere tusinde varemærker. Over seks millioner mennesker er blevet interviewet om deres vurdering af de mange firma-navne.
Forbrugere i Danmark er til gengæld meget mindre fokuseret på tech-virksomhederne. I hvert fald, når det gælder deres gode image. Den danske udgave af BrandIndex har LEGO som en klar nummer ét. På tredjepladsen kommer MobilePay, der har meget teknologi i sig. Først nede på rang ni og ti finder vi kendte internationale tech-navne som Samsung og B&O.
På globalt sidder tech-giganterne på otte ud af 10 pladser i Top-10. Her er det nemmere at nævne, hvilke mærker som ikke har med elektronik og internet at gøre. Det er Nike og IKEA, der i øvrigt begge har spændende tech-projekter i gang.
Bemærkelsesværdigt på den danske Top-10 er, at ni af varemærkerne med det bedste ry har oprindelse i Danmark eller i Norden. Kun Samsung sniger sig ind i den skandinaviske dominans.
Rejsekort er for andet år i træk en af højdespringerne, men det rækker endnu ikke til at komme i det celebre selskab blandt de ti mest velrenommerede brands. Også Ørsted, YouSee, Danmarks Radio og Aldi vinder stærkt frem i danskernes opfattelse.
YouGov’s BrandIndex samler gennemsnittet af seks forskellige vurderinger – kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kunde-tilfredshed.
I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 400 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personerog spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker….
Ingen kommentarer endnu