Nu bliver Bonsai træer kloge

Apple vil være nyheds-formidler

Apple sørgede for at vise sine hardware nyheder i sidste uge, så de ikke tog noget af opmærksomheden fra mandagens helt store nyhed – Apples video streaming konkurrent til Netflix og Amazon Prime.

Ikke desto mindre smuglede Apple alligevel en ekstra nyhed med ind til aftenens event i Steve Jobs Theatre, der ligger midt i Apples ringformede hovedsæde i Silicon Valley.

Det drejer sig om en digital abonnements-service på over 300 amerikanske magasiner og aviser. Prisen er kun 9,99 USD pr. måned – ca. 67,50 kroner. For de penge har man ubegrænset adgang til de mange mediers indhold. Billigt, må man sige.

Den nye service hedder Apple News Plus og består af en app til iPhone, iPad og Mac. Den kan minde en del om Apples skrinlagte Newsstand service, men i den måtte man tegne abonnement på hvert magasin. I den nye News Plus har man adgang til det hele med kun ét fælles.

Kun to større dagblade er med fra starten. Det er erhvervs-avisen Wall Street Journal og Californiens store dagblad Los Angeles Times.

Topmedier som New York Times eller Washington Post har takket nej. Dels mener de, at Apple er alt for grådig. Dels bryder de sig ikke om, at folk skal abonnere på avisen via en tredjepart, når de lige så let kan få adgang direkte hos mediet. Ofte billigere faktisk.

Apple er kendt for at tage store procenter for sine tjenester. I Apple Music er det 30 pct – i News Plus sågar 50 pct. Det vil de fleste udgivere synes er alt for ”greedy” – for nu at bruge et amerikansk udtryk.

Apples nye News+ app skal være afløseren for tidligere tiders aviskiosk.

Apples vej tilbage til en position som førende nyheds- og historie-formidler blev grundlagt sidste år, da Apple købte Texture. Det var en abo-service for magasiner, der havde aftaler med flere store blad-forlag som f.eks. News Corp, Hearst eller Conde Nast.

De forlag har masser af interessant læsestof, og blandt de tilbudte magasiner er bestsellere som f.eks. National Geographic, Time, InStyle, Esquire, Popular Science eller Reader’s Digest.

News app’en er gratis og viser bl.a. ”live” covers af magasinernes forside. Det vil sige, at de bliver animerede hos Apple.

App’en indeholder også interaktive afsnit som f.eks. First Look, hvor brugere kan anbefale blade og artikler til hinanden. Brugerne kan også få personlige anbefalinger, der bygger på, hvilke typer artikler de tidligere har interesseret sig mest for.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=Im5c5WR9vMQ

Anbefalingerne generes på den enhed, man læser sine blade på. De samles ikke på en server som hos Facebook og sælges videre til annoncører. Hverken Apple eller eksterne marketingfolk aner, hvad folk læser via News+ abonnementet.

News Plus er lige nu mest interessant i USA – eller for den sags skyld for danskere, der gerne vil have en billig adgang til at læse en masse amerikanske magasiner online.

Den nye abo-service åbner i dag i USA og Canada. Spørgsmålet er, om Apple vil forsøge at lokke lokale bladforlag og avis-udgivere med ombord i andre lande.

Hvordan mon danske magasin forlag a la Bonnier og Egmont eller avishuse som Berlingske og JP/Politiken ville forholde sig til en henvendelse fra Apple, og de skulle betale halvdelen af indtægterne til æble-firmaet….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu bliver Bonsai træer kloge