Dell gør noget for samarbejdet

Apple er tilbage som nr 2 i mobiler

I de senere måneder har Huawei haft meget travlt med at fortælle, at man havde overhalet Apple og nu var dens næststørste smartphone fabrikant. Kun overgået af Samsung.

Samtidig har Huaweis topchefer luftet, at man da regnede med at vippe Samsung af tronen som verdens nummer ét allerede i år – eller i hvert fald senest i 2020.

Hvis man kan stole på tallene fra det store internationale analysefirma IDC, har Huawei ikke helt kunne holde ambitionerne i 2018.

Huawei mistede således sin globale andenplads i fjerde kvartal af sidste år. Da solgte Apple så mange nye iPhone Xs og Xr telefoner, at firmaet generobrede sin gamle position som nummer to i verden.

Her ses salgstallene for hele 2018. Samsung holder sin førsteplads, og Huawei er røget ned på en global tredjeplads. (Grafik: IDC)

Faktisk gik salget så godt for Apple i oktober, november og december, at det var tilstrækkeligt til at vinde andenpladsen tilbage for hele 2018.

Huawei kan fortsat prale af at have den stærkeste fremgang af alle verdens førende smartphone fabrikanter. Sidste år voksede Huaweis salg af mobiltelefoner med en tredjedel – plus 33,6 pct – mens både Samsung og Apple måtte notere nedgang. Henholdsvis minus 8,0 og 3,2 pct.

Det eneste mobiltelefon mærke, der kan holde trit med Huawei, er Kinas nummer to – Xiaomi. Det gik frem med imponerende 32,2 pct. i 2018.

Målt i styktal købte vi 292,3 millioner Samsung mobiltelefoner sidste år – altså på verdensbasis. Apple solgte 208,8 millioner iPhones, mens Huawei kom lige i hælene med 206,0 millioner.

Vi købte 61 millioner færre smartphones i 2018 end året før. (Grafik: IDC)

Med den markante forskel i vækst hos Apple og Huawei, varer det nok kun tre måneder – indtil tallene for første kvartal af 2019 er klar – før Huawei er tilbage på den globale andenplads for mobiltelefoner.

Selvom der er et pænt hop op fra Huaweis markedsandel på 14,7 pct. til Samsungs på 20,8, lyder det ikke urealistisk, at Huawei også overtager førstepladsen. Det vil kræve, at Huawei fortsætter sin himmelflugt, samtidig med at Samsung ikke får vendt sin kedelige salgs-udvikling.

I 2018 faldt Samsungs markedsandel således fra 21,7 til 20,8 pct, mens Huaweis voksede fra 10,5 til 14,7 pct. Apples andel af globale salg gik i samme periode op en lille smule – fra 14,7 til 14,9 pct. Det skyldes primært, at det totale salg af smartphones faldt sidste år – og flere konkurrenter mistede større markedsandele end Apple.

Ifølge IDC faldt verdens smartphone salg med 4,1 pct. i 2018 – til 1,4 milliarder eksemplarer. Den værste nedgang oplevede Kina. I det store land, hvor 30 pct af verdens nye mobiltelefoner købes, gik salget ned med 10 pct.

Apple genvandt noget af det tabte i årets tre sidste måneder. Da var Apples tre nye iPhone Xs og Xr også kommet på markedet. (Grafik: IDC)

De nye IDC-tal afslører også, at Samsung virkelig har brug for en succes-oplevelse med sin kommende Galaxy S10, den nye foldemobil Galaxy F og sin nye strategi om at satse på billigere mellemklasse telefoner frem for topmodellerne.

Samsung mistede hele 5,5 pct. terræn i slutningen af 2018. I fjerde kvartal solgte Samsung kun 70,4 millioner smartphones mod 74,5 mio. i samme periode året før.

Endnu værre så efteråret ud for Apple. I Apples ellers traditionelt stærkeste kvartal i året faldt iPhone salget med hele 11,5 pct – til 68,5 millioner på verdensbasis….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dell gør noget for samarbejdet