Elcykel for selvbyggere

Anderledes nyt på Facebook

Ikke alt, hvad Facebook rører ved, bliver til guld. Mark Zuckerberg og co rammer også ved siden af med nye features, der ikke falder i de mange millioner brugeres smag.

Det gælder f.eks. Trending sektionen, som Facebook indførte i 2014 for at give brugerne en indikation af, hvad der sker af spændende nyt i deres lokale område.

Facebook Trending, der var en kopi af tilsvarende services hos Twitter og Google, nåede kun at blive lanceret i fem lande – f.eks. ikke i Danmark. Så funktionen vil ikke blive savnet herhjemme, når den bliver slukket i næste uge.

Facebook vil i stedet introducere en række nye, mere vedkommende nyheds-initiativer her i 2018. Nogle af dem bliver prøvekørt i øjeblikket. Både i USA og Europa.

I samarbejde med anerkendte nyhedsmedier vil Facebook fremover sende flere “breaking news” i folks nyhedsstrøm. En meget større del af nyhederne vil være som video. (Foto: Sticker Mule / Unsplash).

Det gælder f.eks. en ”Breaking News” markering af vigtige historier i nyhedsstrømmen. Den samarbejder Facebook om med 80 avis-udgivere og nyhedsbureauer. Er nyhederne særligt vigtige – f.eks. om aktuelle naturkatastrofer eller terror angreb – kan de bryde ind på det normale skærmbillede. Ligesom man ser det på tv-stationer eller mange avisers hjemmesider.

Facebook prøvekører også en ”Today In” funktion i 33 amerikanske byer. Den gør opmærksom på lokale nyheder, events og begivenheder. Via den forsøger Facebook at få gjort flere af sine brugere mere aktive i det sociale medie med kommentarer, indlæg og reaktioner.

I et nyt blog indlæg skriver Facebook, at brugere i dag læser nyheder på en anderledes måde end for bare et par år siden. Nu foregår det på mobiltelefoner og via videoer. Den ændring i publikums mønster må Facebook reagere på.

Det sker dels ved at droppe Trending sektionen, som kun hentede 1,5 pct. af klik på nyhedshistorier. Dels ved at indføre nye features i Facebook Video og Facebook Watch. I fremtiden vil man her kunne se ”live” videoer fra tv-stationer, koncerter og sågar baggrunds-indslag, som vi kender dem fra tv’s nyheds-udsendelser.

Facebook understreger, at man ikke vil præsentere flere nyheder for nyhedernes skyld. Indslagene skal komme fra seriøse kilder – typisk kendte og velanskrevne medier.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Elcykel for selvbyggere