Ældre mere bekymrede end unge
Skandalen omkring Facebook og Cambridge Analytica har virkeligt fået åbnet mange menneskers øjne for, om de beskytter sig godt nok online mod (mis)brug af deres personlige informationer.
I den forbindelse er Facebook blot toppen af isbjerget. Vi bliver ”tracket” overalt på nettet, og alt, hvad vi foretager os, bliver registreret. Bagefter bliver informationerne videresolgt.
Spørg blot alle de journalister på aviser og tv, der i øjeblikket jager negative historier om Facebook. Hvad gør deres egne arbejdsgivere på deres internetsider?
Alle medier – og stort set alle webshops – samler ”cookies”. Når man godkender dem, siger man ja til at ens færden på hjemmesiden bliver fulgt nøje, så man kan ”skræddersy” indhold til hver enkelt besøgende.
Og bemærk så den efterfølgende sætning: ”Informationerne kan deles med tredjepart.” Altså sælges videre. I virkeligheden gør alle disse websider med cookies præcist det samme som Facebook – måske bare ikke helt så groft. Det har bare ikke så mange opdaget, fordi cookie meddelelserne er så udbredte.
EU’s nye GDPR regler for beskyttelse af privatlivets fred, som indføres om kort tid, vil uden tvivl hjælpe på folks årvågenhed omkring, hvad der sker med deres personlige data. GDPR giver fuld åbenhed om, hvad der er registreret om en person – og ret til at få informationerne slettet.
Inden vi kommer så langt, er denne nye analyse fra Global Web Index lidt interessant at læse. Den fortæller nemlig om, hvordan internet brugere verden over har det med at dele personlige oplysninger med de virksomheder, de besøger online.
Undersøgelsen viser, at bekymringen hos internet folket vokser kraftigt. I dag siger 25 pct, at de er foruroliget over internets undergravning af deres privatliv. For fem år siden var det kun 18 pct, der var bekymrede.
En af fire internet brugere erklærer sig således enige i sætningen ”jeg er foruroliget over, hvordan mine personlige data bliver anvendt af firmaer.” De mest urolige er åbenbart folk i Sydamerika, hvor over halvdelen siger det. I Europa er det 26 pct.
Bekymringen går på tværs af alle aldersgrupper. Forskellen mellem de unge, der er vokset op med smartphones og webben – Generation Z – og de ældre årgange blandt Baby Boomerne er ikke særlig stor. De ældre er dog de mest forurolige – 29 pct. mod 25 hos de yngste. Men ok – man siger jo også, at man bliver klogere med alderen.
Ifølge Global Web Index har 4 af 10 internet brugere en ad blocker installeret – og de har haft den i anvendelse inden for den seneste måned.
Årsagen hos 2 af 3 er bekymring for, hvad annoncører bruger folks personlige informationer til. 25 pct. siger direkte, at reklamer kompromitterer deres privatliv online.
Mest udbredte er reklame-blokkere åbenbart i Mellemøsten (MEA), mens den laveste anvendelse er i Europa med 18 pct.
Til sine analyser har Global Web Index interviewet over 80.000 internet brugere i 40 lande verden over….
Ingen kommentarer endnu