Googles assistent den klogeste

”Ad tracking” på FB kan snart slukkes

To af de Facebook egenskaber, som mange synes er ”creepy”, står måske for fald. I sine bestræbelser for at virke mindre overvågende har Facebook meddelt, at web-historik og ”ad tracking” snart kan slås fra.
Web historik er nok den mindst irriterende af de to funktioner. Den kan faktisk være praktisk, når man har brug for at finde tilbage til en hjemmeside, man har besøgt. Derfor er den en ret populær feature i browsere.

Helt anderledes med “ad tracking”. Det er den, der sørger for, at de reklamer, man ser på sin Facebook skærm, ligger forbløffende tæt på brugerens interesser og hobbies.

Den fungerer ganske enkelt ved, at Facebook holder øje med, hvilke profiler og sider brugerne besøger både på og udenfor Facebook selv. K har Facebook også kigget på, hvad brugerne skriver og på den måde fundet ud af, om de f.eks. bor i hus, vil købe ny bil, elsker hunde eller er en mode-freak.

Disse informationer deler Facebook med eksterne annoncører som f.eks. butikskæder, der så lægger deres personligt tilpassede reklamer ind til hver bruger.

(Foto: Facebook)

Det kan undre, at Facebook accepterer, at især ”ad tracking” kan blive koblet fra. Den har nemlig været en af det sociale medies helt store indtægts-kilder. Faktisk har Facebook tjent milliarder ad den vej.

Omvendt er Facebook i stigende grad kommet i myndighedernes og forbruger-organisationers søgelys. Tidligere bommerter har koster Facebook milliarder af kroner i bøder i både EU og i USA.

Senest er Facebook kommet i klemme i forbindelse med sin nye Libra valuta, der skulle være indført til næste år. Washington er imod den kunstige møntfod, og nu har EU indledt undersøgelser om Libras konkurrence-mæssige status.

I et blog-indlæg forklarer Facebook mere om sin nye beslutning vedrørende web-historik og reklame-overvågning:

”Hvis du slukker for din off-Facebook aktivitetet, vil vi fjerne informationer, der identificerer dig, fra de data, som apps og hjemmesider sender til os. Vi vil ikke længere vide, hvilke eksterne websider du har besøgt eller, hvad du foretog dig dér. Vi vil heller ikke bruge data, som kan skræddersy reklamer til dig på Facebook, Instagram eller Messenger.Vi forventer, at beslutningen vil påvirke vores forretning, men det er vigtigere for os, at folk får kontrol over deres data.”

(Foto: Facebook)

Det er lidt af en revolution på Facebook. Men den kræver, at folk gør noget selv. Som standard vil web historik og “ad tracking” være tændt. Man skal selv aktivt gå ind og slukke for den.

I praksis betyder det også fortsat, at millioner af Facebook brugere nok slet ikke aner, at reklame-overvågningen eksisterer. På samme måde, som en foruroligende stor del af Facebook folket ikke har strammet op på deres standard-indstillingerne for personlig sikkerhed.

De nye muligheder vil i første omgang kun blive tilbudt Facebook brugere i Irland, Spanien og Sydkorea. Om – og hvornår – de vil blive rullet ud til andre lande som f.eks. Danmark, er endnu ikke oplyst. Men mon ikke det sker senere i efteråret.

Og til sidst – hvordan vil den almindelige Facebook bruger mærke forskellen? Han eller hun vil nok opdage det, at de reklamer, der dukker frem på skærmen, vil være knap så relevante og målrettede som før….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Googles assistent den klogeste