60 år med topløs Fiat 500
Her i sommervarmen er der ikke så mange nyheder om mobiltelefoner og sociale medier. Heldigvis findes der også andre mange andre ting, som kan gå under begrebet ”gadges”. Heriblandt også nogle både skægge og anderledes nyheder, der passer perfekt til årstiden.
Var I f.eks. klar over, at Fiat fejrer 60-års fødselsdag for sine egen ”beach buggy”. Vel bedst forklaret som en klassisk Fiat 500, der har fået toppen kappet af.
Fiat 500 Jolly Spiaggina så vil ikke meget til på danske strande og udendørs cafeer i perioden fra 1958 og 1965, hvor den blev fremstillet af Ghia i Torino. Ikke langt fra Fiats egne fabrikker i samme by.
Fiat solgte Jolly Spiaggina til legesyge kunder i både Europa, USA og Sydafrika til en pris, der var dobbelt så høj som på en standard 500 model. Og det til trods for, at den manglede både tag og døre.
Blandt de mest berømte ejere af den italienske beach buggy dengang var den skaldede skuespiller Yul Brynner og den rige græske skibsreder Aristoteles Onassis – ham der var gift med opera stjernen Maria Callas og senere eks-præsident-fruen Jacqueline Kennedy.
Den nye 60-års jubilæums model har Fiat ikke gjort helt så anderledes som forbilledet. Den nye Fiat 500 Spiaggina ’58 er basalt set en almindelig Fiat 500C cabriolet i nye farver og med et stoftag i canvas.
Mest opsigtsvækkende er den to-farvede lakering i Volare Blue og hvidt, der er præcist den samme, som var et hit ved Sydeuropas strande for seks årtier siden. Desuden har ”Spiaggina ’58” fået 16 tommers letmetal fælge i retro design og bakspejle i krom.
Sæder og interiør er holdt i samme blå og hvide kulører som bilens ydre, og de nye Spiaggina er noget mere luksuriøs end forbilledet fra 1958. Nyheden kommer f.eks. med automatisk air condition, digital instrumentering, parkerings-sensor, automatisk lys og regnsensor samt et Uconnect multimedia system og en touch skærm på syv tommer.
Spiaggina udgaven af Fiat 500 fås udelukkende med en 1,2 liters benzin motor på 69 hestekræfter. Det gør ikke den skægge lille cabriolet til en hurtigløber, men det er heller ikke meningen. Den temmelig unikke Fiat skal snarere bruges til at promenere på Strandvejen, i badebyerne og foran de smarte cafeer og barer.
Når jeg skriver ”temmelig unik”, har det selvfølgelig en årsag. Fiat fremstiller kun 1.958 eksemplarer – som minde om året, hvor Jolly Spiaggina blev skabt.
Skulle man i øvrigt synes, at Fiats 500 Spiaggina ’58 ikke er original nok, kan man vende sig mod special-firmaet Garage Italia i Milano. Her producerer man sin helt egen udgave i samarbejde med de berømte designere fra Pininfarina.
Garage Italia har fjernet hele tag-konstruktionen med alle vinduer – ligesom på den oprindelige Jolly Spiaggina. Tilbage er enten en lille vindafviser i glas som erstatning for forruden, en rigtig forrude plus en solid styrtbøjle bag forsæderne.
Da Garage Italia også har taget bagsæderne ud, er der kommet et rigtig stort bagagerum. Det rummer en vandtæt balje, så man kan stille sig i sin Fiat 500 og tage et brusebad. Sikkert meget praktisk, når sand mellem tæerne og saltvandet skal skylles bort.
Garage Italia har desuden udskiftet den moderne Fiat 500’s separate forsæder med en bænk. Den gør måske ikke den meget åbne Fiat 500 behagelig som langtursbil, men hvem ville også krydse Danmark med vinden blæsende lige ind i hovedet.
Modsat Fiats egen 500 Spiaggina ’58 kan den mere opsigtsvækkende ”Spiaggina by Garage Italia” bestilles med alle de motorer, som Fiat tilbyder til sin 500 model….
Ingen kommentarer endnu