Snapchat briller bliver pænere

4 af 10 har taget ferie fra ”fjæset”

2018 kan meget vel ende med at være et ”annus horribilis” for Facebook. Et rigtig slemt år, som man helst ikke vil tænke tilbage på, men som kan betyde store ændringer i forretnings-politikken på verdens største sociale medie.

Cambridge Analytica skandalen fra marts sætter stadig sine spor hos Facebook, selvom analytikere og eksperter er meget uenige om, hvor dybe de er. Det samme gælder afsløringerne om, at russiske hackere skal have benyttet Facebook og Twitter til at manipulere det amerikanske præsidentvalg for to år siden.

En ny analyse fra Pew Research afslører, at næsten halvdelen af amerikanske unge mellem 18 og 29 år har slettet Facebook app’en på deres mobiltelefon i de seneste 12 måneder. Mange har dog gen-installeret den senere, fordi de følte sig ensomme og yt uden den daglige kontakt med vennerne på Facebook.

Pew Research har interviewet 3.400 amerikanske Facebook brugere i maj og juni. 44 pct. af de unge har slettet Facebook fra deres mobil – mod 26 pct, når alle aldersgrupper er talt med. 42 pct. har taget en pause med Facebook i et stykke tid, mens 54 pct. har rettet på deres private indstillinger som Facebook medlemmer.

(Infografik: Statista.com)

 

Jeg skal understrege, at Pews nye analyse kun gælder USA og Facebooks app. Folk med Facebook på pc og Mac eller brugere af Facebooks øvrige tjenester som Instagram, WhatsApp og Messenger er ikke spurgt. Desuden kan man ikke nødvendigvis tage USA som en repræsentant for Facebook i hele verden.

Alligevel kunne det være interessant at se, om f.eks. danskerne har reageret lige så skarpt på forårets Facebook skandaler som amerikanerne. Kun ca. 41.000 Facebook brugere i Danmark var berørt af lækagen af deres private oplysninger mod mange millioner i USA.

De nye tal fra Pew Research kommer kort efter en anden interessant analyse fra Hub Entertainment Research, som jeg refererede fra her på Leifshows forleden dag. Ifølge den tror næsten halvdelen af de amerikanske forbrugere (49 pct) ikke eller slet ikke på at Facebook kan og vil holde deres personlige data forsvarligt sikret.

Ifølge en ny analyse fra Hub Entertainment Research tror næsten halvdelen af de amerikanske forbrugere ikke eller slet ikke på, at Facebook kan og vil holde deres data forsvarlig sikret. Mere præcist 49 pct siger det i USA….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snapchat briller bliver pænere